PENGUNJUNG SETIA

04 Disember 2020

PEMATUHAN SOP BANTU KEKANG PENULARAN WABAK COVID-19

Pengerusi Ahli Lembaga Pelawat Hospital Tangkak, Datuk Hamim Samuri (kiri) menyampaikan barangan Kempen Kesedaran Pencegahan Covid-19 kepada wakil penduduk di perkarangan Masjid Jamek Parit Kassan Bukit Gambir, Tangkak. | INFOLEDANG

TANGKAK: Dalam usaha mengekang penularan wabak Covid-19 dalam kalangan masyarakat,  peringatan mengenai pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang dikenakan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) amat perlu.

Sehubungan itu, Ahli Lembaga Pelawat (ALP) Hospital Tangkak mengadakan kempen kesedaran kepada masyarakat terutama di kawasan kampung.

Pengerusinya, Datuk Hamim Samuri berkata berikutan terdapat beberapa kes jangkitan Covid-19 di beberapa tempat dalam daerah ini termasuk Kluster Parit Kassan, setiap individu di dalam masyarakat perlu sentiasa peka dengan perkembangan wabak tersebut.

Katanya, pematuhan SOP  amat penting dalam usaha mengekang penyebaran wabak tersebut dalam kalangan masyarakat dengan mengamalkan norma baharu termasuk memakai pelitup muka, mencuci tangan, menggunakan hand sanitizer dan menjaga penjarakan fizikal.

"Di Kampung Parit Kassan masih belum bebas daripada Covid-19 walaupun tiada kes baru tetapi selagi Kluster Parit Kassan belum ditamatkan ini bermakna kita perlu sentiasa berwaspada dan membendung sebarang jangkitan wabak ini.

"Program intensif pengagihan risalah penerangan berkaitan wabak, pelitup muka dan hand sanitizer ke rumah penduduk di sini adalah inisiatif kami,  mudah-mudahan dalam tempoh ini tiada penularan baru dan Kluster Parit Kassan dapat ditamatkan oleh KKM," katanya selepas penyampaian barangan Kempen Kesedaran Pencegahan Covid-19 kepada wakil penduduk di perkarangan Masjid Jamek Parit Kassan, Bukit Gambir selepas Solat Jumaat, di sini.

Hamim (kiri) bersama Jawatankuasa Masjid Jamek Parit Kassan selepas pengagihan barangan Kempen Kesedaran Pencegahan Covid-19. | INFOLEDANG

Pada program itu jemaah turut menerima agihan risalah, pelitup muka dan hand sanitizer sumbangan Ahli Lembaga Pelawat Hospital Tangkak selain agihan ke 270 buah rumah penduduk di kampung itu.

Hamim turut mengajak penduduk di daerah itu saling mengingatkan antara satu sama lain supaya sentiasa mematuhi SOP yang dikenakan pihak kerajaan menerusi KKM.

Katanya, peningkatan kes Covid-19 di negeri ini terutama di daerah yang berdekatan menjadi kebimbangan kepada masyarakat walaupun bebas bergerak atas urusan ekonomi namun pematuhan SOP menjadi keutamaan bagi memutuskan rantaian pandemik ini.

"Jika kita patuh kepada SOP sepenuhnya walaupun sibuk dengan urusan harian dan ekonomi, kita yakin ia dapat memutuskan rantaian Covid-19 bukan sahaja di daerah ini tetapi kita turut membantu Johor dan negara dalam mengekang penularan wabak ini. 

"Kita sama-sama membantu mengekang wabak ini dan berdoa agar negara kita bebas daripada Covid-19 secepat mungkin," katanya.

INFOLEDANG•04122020•


Tiada ulasan: