PENGUNJUNG SETIA

16 Ogos 2023

40 PEKEBUN SAWIT TANGKAK LAWAT KILANG PEMPROSESAN MINYAK SAWIT

Seramai 40 orang pekebun kecil kelapa sawit daerah Tangkak bergambar ramai dalam lawatan ke Kilang Sawit Dan Penapisan Minyak Sawit Keck Seng (M) Berhad di Masai, Johor, baru-baru ini.

TANGKAK: Seramai 40 orang pekebun kecil kelapa sawit daerah Tangkak menyertai lawatan ke Kilang Sawit dan Penapisan Minyak Sawit Keck Seng (M) Berhad di Masai, Johor, baru-baru ini.

Lawatan sehari itu diketuai Ketua Pejabat MPOB Cawangan Tangkak, Razman Roslan bersama Pegawai TUNAS yang menjaga Kelompok Minyak Sawit Mampan (SPOC) di lima mukim dalam daerah itu.

Peserta yang menyertai lawatan itu terdiri daripada pekebun kecil kelapa sawit yang telah mempunyai Pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Dalam lawatan itu,peserta diberikan penerangan oleh pentadbiran Kilang Sawit Keck Seng (M) Berhad mengenai kepentingan pensijilan MSPO dimiliki oleh pekebun kecil sawit yang berhubungkait dengan minyak sawit yang diproses untuk pasaran ke luar negara.

Peserta juga diberi penerangan mengenai pemprosesan buah kelapa sawit dari awal penerimaan sehingga proses menjadi minyak sawit mentah untuk kegunaan pelbagai industri.

Dalam lawatan itu peserta diberi peluang meninjau sendiri  proses pengilangan minyak sawit di kilang pemprosesan dan penapisan minyak sawit tersebut.

Pensijilan MSPO oleh pekebun kecil akan menjamin peningkatan produktiviti dan kualiti hasilbuah sawit dan seterusnya menyumbang kepada peningkatan pendapatan mereka.

Lawatan tersebut sedikit sebanyak dapat mendedahkan kepada peserta bagaimana buah kelapa sawit diproses bukan sahaja untuk mendapatkan minyak sawit tetapi bahan-bahan lain yang boleh digunakan melalui proses tertentu.-INFOLEDANG

Tiada ulasan: