PENGUNJUNG SETIA

20 Ogos 2023

TINTA KARYA LANCAR TIGA BUKU BAHARU

Ahli Dewan Undangan Negeri Gambir, Sahrihan Jani (duduk 3 dari kanan) dan Pengerusi Tinta Karya, Datuk Ab Ghafar Nin (duduk 4 dari kiri) bergambar ramai selepas majlis Pelancaran Buku dan Kibar Jalur Gemilang di Perbadanan Perpustakaan Awam Johor Cawangan Bukit Gambir dekat Tangkak, Johor, baru-baru ini.

TANGKAK: Persatuan Pengkarya Dan Pencinta Seni Tinta Karya Tangkak (Tinta Karya) melancarkan tiga buah buku terbitan persatuan itu yang dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Gambir, Sahrihan Jani di Perbadanan Perpustakaan Awam Johor Cawangan Bukit Gambir, baru-baru ini.

Tiga buah buku yang dilancarkan itu ialah Antologi Pantun: Sesejuk Rimba Ledang; Antologi Puisi Kemerdekaan: Teguh Bersama dan Antologi Puisi Khas Amazing Tangkak: Tangkak Di Hati.

Sahrihan dalam ucapan perasmian berkata para penulis yang terlibat dalam penerbitan buku tersebut tidak jemu mencanai idea, mencari dan menulis saban waktu terluang biarpun kebanyakannya sudah berusia.

Katanya, mereka merupakan pejuang kental seni yang bersemangat menggarap karya dalam bentuk penulisan untuk manfaat khalayak pembaca serta menyumbang sesuatu kepada negara.

“Generasi muda khususnya golongan pelajar wajar mencontohi semangat para penulis ini untuk terus berjaya dalam dunia seni malah dalam bidang yang akan diceburi satu hari nanti,” katanya pada majlis itu yang turut dihadiri Pengerusi Tinta Karya, Datuk Ab Ghafar Nin; Penasihat Tinta Karya, Prof Madya Dr Zaleha Kassim; 22 pelajar Tingkatan Enam SMK Bukit Gambir bersama guru pengiring mereka.

Pada majlis itu turut diadakan sambutan kibar Jalur Gemilang sempena kemerdekaan ke-66 dan Baca Puisi Santai oleh ahli Tinta Karya, guru dan pelajar yang hadir. Dr Zaleha turut memberikan penerangan mengenai inovasi teknologi pertanian Akuatani - Sistem Menegak Tanpa Tanah.-INFOLEDANG

 

Tiada ulasan: