LEDANG 4 Julai - Majlis Daerah Tangkak (MDT)
berazam memberi perkhidmatan terbaik kepada orang ramai tanpa mengira
kaum selaras penganugerahan Sijil MS ISO 9001: 2008 diberikan oleh SIRIM
Berhad, di sini hari ini.
Yang Dipertuanya, Ab. Han Ramin berkata, penganugerahan itu menjadi
wadah baharu kepada warga pihak berkuasa tempatan (PBT) itu dalam
memberi perkhidmatan terbaik dan lebih mendekati penduduk setempat yang
terdiri daripada berbilang kaum dan agama.
"Peranan dan fungsi PBT dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam
amat penting kerana orang ramai menganggap PBT kerajaan bagi mereka.
"Dalam erti kata lain, pada pandangan orang ramai, sekiranya baik
mutu perkhidmatan diberikan PBT, maka baiklah mutu perkhidmatan awam
atau kerajaan dan begitulah juga sebaliknya," katanya dalam majlis
penyampaian sijil itu di sini.
Ab. Han berkata, walaupun MDT bukan PBT pertama di negeri ini
dianugerahkan sijil itu, namun anugerah itu cukup bermakna buat warga
kerjanya yang mempunyai keazaman tinggi dan sangat komited dalam
melaksanakan tanggungjawab diamanahkan demi pembangunan di daerah ini.
Beliau berkata, usaha untuk melaksanakan MS ISO 9001:2008 sudah
dilakukan secara serius sejak 2010 iaitu proses kritikal dan menjadi
tumpuan pelanggan di MDT membabitkan sembilan jabatan di bawahnya.
Katanya, sijil yang diperoleh itu sah bermula 12 April tahun ini
hingga 11 April 2015 dan pencapaian itu amat membanggakan dalam usaha
memaju serta meningkatkan mutu perkhidmatan menerusi pemakaian sistem
pengurusan berkualiti diiktiraf antarabangsa.
"Hasrat kerajaan mengguna pakai MS ISO 9001:2008 ini sebagai strategi
menerapkan budaya kerja cemerlang dalam perkhidmatan awam, bukan saja
dapat menghasilkan perkhidmatan terbaik dan memberi kepuasan kepada
pelanggan tetapi meningkatkan budaya saing di peringkat negeri,
kebangsaan dan antarabangsa.
"Ini akan memberikan petunjuk kekuatan pengurusan dan penyampaian
perkhidmatan berkualiti kepada pelanggan yang menjadi teras MDT,"
katanya.
MDT juga, kata beliau, komited dalam usaha memberikan perkhidmatan ke
tahap tertinggi menerusi Pelan Strategik MDT yang bermula sejak 2009
hingga 2015 dengan sasaran membawa perubahan kepada kakitangan serta
kepuasan kepada pelanggan.
SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 05 JULAI 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan