PENGUNJUNG SETIA

25 Januari 2010

PEMUDA UMNO LEDANG BUAT LAPORAN POLIS

Oleh Hai Rozzaman Jalal

Pemuda Umno Ledang di Balai Polis Tangkak

Pemuda Umno Ledang bersama Ketuanya, Zaidi Abd Majid (4 dari kanan) selepas membuat laporan polis di Balai Polis Tangkak.

TANGKAK: Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Ledang turut membuat laporan polis terhadap kelancangan seorang penulis blog menghina dan mencerca Almarhum Sultan Iskandar yang menimbulkan rasa kemarahan rakyat Johor.

Ketuanya, Zaidi Abd Majid berkata, walaupun penulis blog yang menggelarkan dirinya Aduka Taruna telah memohon maaf kepada pihak istana dan seluruh rakyat Johor di dalam blognya adukataruna.blogspot.com, namun Pemuda Ledang menyatakan kekesalannya terhadap penghinaan tersebut dan sukar untuk dimaafkan.

Katanya, permohonan maaf tersebut tidak akan meredakan kemarahan rakyat Johor dan pihak berkuasa perlu menghukum penulis blog tersebut di atas kelancangannya.

“Kenyataan penulis blog itu yang menghina Institusi Kesultanan Johor telah mendorong Pemuda Umno Ledang mendesak pihak berkuasa termasuk polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan tegas terhadap individu tersebut termasuk menutup terus laman blog tersebut.

“Kami berharap tidak ada lagi mana-mana pihak yang memperlekehkan Institusi Kesultanan Johor dan ia wajar dipelihara selama-lamanya sebagaimana yang termaktub di dalam perlembagaan,” katanya selepas membuat laporan polis bersama Ahli Jawatankuasanya kira-kira jam 5.30 petang tadi di Balai Polis Tangkak, di sini.

Katanya, Pemuda Ledang tidak berhasrat untuk mencetuskan kekacauan tetapi bagi mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak dengan sewenang-wenangnya mempertikaikan institusi raja di Malaysia.

Menurutnya, setiap rakyat seharusnya menghormati institusi raja kerana Raja dan Sultan merupakan ketua tertinggi dalam sesebuah negeri dan menjadi tanggungjawab rakyat memelihara institusi tersebut.

Beliau berharap individu tersebut mendapat hukuman yang sewajarnya sebagai pengajaran kepada pihak lain yang ingin mempertikai dan mencetuskan kekacauan terhadap keamanan dan keharmonian sesebuah negeri.

Tiada ulasan: