PENGUNJUNG SETIA

24 Jun 2013

MUAR, LEDANG DARURAT

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah

Kuala Lumpur: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, semalam mengisytiharkan darurat bencana jerebu bagi seluruh daerah Muar dan Ledang di Johor hingga ditarik balik.
Beliau berkata, ia susulan keadaan jerebu yang semakin teruk khususnya di Muar meliputi dua daerah yang berada pada tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 500 iaitu pada tahap kecemasan atau ‘emergency’.
“Pengisytiharan darurat bencana jerebu ini tidak membabitkan penguatkuasaan perintah berkurung dan tiada perubahan dalam corak dan sistem pemerintahan kerajaan negeri mahupun Kerajaan Pusat sekarang.

“Bagaimanapun, semua kementerian dan agensi terbabit dalam pengurusan jerebu hendaklah mengatur dan mengambil langkah perlu bagi menjamin keselamatan dan kesihatan awam sentiasa terpelihara,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.
Foto
KEADAAN di Muar pada waktu pagi, semalam.

IPU di Muar, kawasan yang diisytihar darurat pagi semalam menunjukkan penurunan dengan bacaan 507 mata setakat jam 5 petang semalam berbanding bacaan 746 mata yang direkodkan pada jam 7 pagi.
 
SUMBER: HARIAN METRO, 24 JUN 2013

Tiada ulasan: