PENGUNJUNG SETIA

28 Jun 2013

WANG PALSU RM24,586 DIRAMPAS

HARUN Idris menunjukkan wang palsu yang dirampas pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah, Ledang, Johor, semalam. - UTUSAN/ZULHISHAM ISAHAK 
 
LEDANG 27 Jun - Polis berjaya melumpuhkan kegiatan pencetakan dan pengedaran wang palsu membabitkan rampasan berjumlah RM24,586 dengan penahanan dua lelaki, Ahad lalu.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Harun Idris berkata, dalam tangkapan pertama, pihaknya menahan seorang lelaki berusia 22 tahun ketika sedang mengisi minyak motosikal di sebuah stesen minyak di Tanjung Agas, dekat sini.

Menurutnya, dalam kejadian kira-kira pukul 2.30 pagi itu, polis menemui sejumlah wang kertas dipercayai palsu bernilai RM22,576 dalam beg sandang yang dibawanya.

"Suspek berasal dari Sungai Mati dan bekerja sebagai buruh dipercayai mahu mengedarkan wang tersebut kepada pelanggannya," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang di sini hari ini.

Susulan tangkapan pertama itu, polis kemudian berjaya menahan seorang lagi suspek berusia 23 tahun di rumahnya di Muar yang bekerja sebagai pembantu kedai gambar.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan pihaknya menjumpai wang kertas dipercayai palsu berjumlah RM2,010 yang disembunyikan di rumah berkenaan.

"Kita turut menemui pelbagai peralatan yang digunakan untuk mencetak wang palsu tersebut seperti mesin pencetak, dua set komputer, kertas A4 dan pisau. Mereka adalah rakan dan dipercayai baru enam bulan aktif dalam kegiatan itu," katanya.

Menurutnya, pihak Bank Negara turut mengesahkan wang yang dirampas daripada kedua-dua suspek adalah palsu dan siasatan lanjut sedang dilakukan bagi mengetahui tujuan percetakan itu sama ada untuk kegunaan sendiri atau dijual.

"Ujian saringan air kencing ke atas suspek juga didapati positif dadah jenis syabu tetapi mereka tidak mempunyai rekod jenayah lampau.

"Mereka ditahan reman sehingga esok untuk membantu siasatan dalam usaha gerakan menjejaki saki-baki ahli yang masih bebas. Kes disiasat mengikut Seksyen 489A dan Seksyen 489C Kanun Keseksaan," katanya.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 28 JUN 2013

Tiada ulasan: