PENGUNJUNG SETIA

18 Mei 2019

AGIH BUBUR KACANG PERCUMA UNTUK JUADAH BERBUKA PUASA

Arman Manan (kanan) mengagihkan bubur kacang kepada pengunjung yang singgah membeli juadah berbuka puasa di Bazar Ramadan Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan dekat Bukit Gambir, Tangkak.


TANGKAK: Kebiasaannya setiap kali tiba bulan Ramadan, pengagihan bubur lambuk kepada orang ramai menjadi satu aktiviti badan bukan kerajaan (NGO), masjid atau surau sebagai juadah berbuka puasa.

Tetapi berlainan pula bagi peniaga Bazar Ramadan Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan, di sini apabila bubur kacang hijau menjadi menu agihan juadah kepada orang ramai dan pengunjung bazar tersebut.
Bubur kacang yang sudah siap dibungkus untuk diagihkan kepada orang ramai yang mengunjungi Bazar Ramadan Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan dekat Bukit Gambir, Tangkak.

Penyelaras program, Arman Manan, berkata idea untuk memasak bubur kacang bagi menggantikan bubur lambuk sebagaimana kebiasaannya timbul ketika bersembang bersama rakan-rakan kumpulan WhatsApp Warung Wak Endan (WWE).

Katanya, cadangan membuat bubur kacang untuk diagihkan kepada orang ramai yang berkunjung ke bazar Ramadan di kampung itu mendapat sokongan rakan-rakan yang lain.

“Kami ingin membuat sedikit kelainan dengan membuat bubur kacang hijau bukan bubur lambuk seperti kebiasaan yang dilakukan oleh kebanyakan jawatankuasa masjid atau surau untuk diagihkan kepada orang ramai.

“Kerja menyediakan bubur kacang dilakukan secara gotong royong antara peniaga bazar dan ahli kumpulan WWE daripada memasak hinggalah mengagihkan kepada penerima,” katanya ketika mengagihkan bubur kacang kepada pengunjung di Bazar Ramadan Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan dekat Bukit Gambir, di sini.
Pengunjung yang membeli juadah berbuka puasa di Bazar Ramadan Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan diberikan bubur kacang percuma.

 
Arman berkata, sebanyak 150 bekas bubur kacang berjaya diagihkan kepada orang ramai yang singgah membeli juadah berbuka puasa di bazar itu.

Katanya, sempena bulan Ramadan peniaga dan ahli kumpulan WWE mengumpulkan sumbangan dalam kalangan mereka bagi menjayakan program agihan bubur kacang kepada orang ramai.

“Bazar Ramadan yang ditempatkan di Laman 3 Segi Komuniti Parit Kassan ini menjual pelbagai juadah berbuka puasa antaranya kuih-muih, nasi ambeng, ikan bakar, lemang dan pelbagai jenis air minuman.

“Alhamdulillah, selain memudahkan penduduk kampung ini mendapatkan juadah berbuka puasa, ia juga menjadi singgahan orang ramai yang melalui jalan Sagil - Bukit Gambir dan kampung sekitarnya,” katanya. -INFOLEDANG

Tiada ulasan: