PENGUNJUNG SETIA

08 Disember 2020

KARTUNIS SUKUN DAN UNEH TEMUI PEMINAT DI BUKIT GAMBIR

Sukun (duduk) dan Uneh (tengah) bergambar kenangan bersama peminatnya pada Program Santai Bersama Kartunis Sukun & Uneh di Bukit Gambir, Tangkak. •Infoledang

TANGKAK: Peminat kartun di sekitar Bukit Gambir, di sini berpeluang bertemu dengan dua orang kartunis tempatan, Sukun dan Uneh yang masing-masing berasal daripada daerah Muar dan Tangkak, baru-baru ini.

Mereka mengadakan Program Santai Bersama Kartunis Sukun dan Uneh yang diadakan di Restoran Denatabara di pekan itu selama empat jam bagi mempromosikan komik Sukun: Jangan Tak Mandi yang mengandungi lukisan kartun hasil karya Sukun bersama 11 kartunis undangan. 

Menurut Uneh atau nama sebenarnya Hasren Ismail, sambutan daripada peminat kartun di kawasan itu amat menggalakkan terutama kanak-kanak yang sering mengikuti bengkel mewarna yang dianjurkannya sama ada secara bersemuka atau dalam media sosial Facebook.

Katanya, selain berpeluang bertemu dan beramah mesra dengan kartunis berkenaan, pembeli komik Sukun: Jangan Tak Mandi turut mendapat autograf istimewa Sukun dan Uneh sebagai tanda kenang-kenangan.

“Program santai ini bagi memberi peluang peminat lukisan kartun bertemu dengan kartunis itu sendiri. Ada peminat yang tidak tahu, kartunis yang mereka minati itu berasal dari daerah mereka sendiri.

“Dulu banyak majalah kartun diterbitkan malah ada yang masih menyimpannya sehingga kini sebagai koleksi. Tetapi sejak kebelakangan ini penerbitan majalah seumpama itu semakin berkurangan dan usaha menghimpunkan karya beberapa kartunis dalam satu buku dapat mengembalikan nostalgia peminat dunia perkartunan,” kata kartunis kelahiran Bukit Gambir yang turut mendapat jolokan Raja Pensil Warna.

Uneh sedang melayani peminatnya pada program santai dan promosi majalah Sukun: Jangan Tak Mandi di Bukit Gambir, Tangkak. •Infoledang

Sementara itu, Sukun atau nama sebenarnya Md Hanafi Othman berkata dia bersama rakan kartunis tempatan turun padang dalam beberapa program santai bagi memberi peluang kepada peminat kartun di daerah ini dapat beramah mesra dan membeli majalah yang diterbitkan.

Katanya, penerbitan majalah Sukun: Jangan Tak Mandi dapat mengembalikan kenangan menarik bersama-sama rakan kartunis satu ketika dahulu yang sama-sama memeriahkan dunia perkartunan di negara ini apabila karya mereka dimuatkan dalam majalah tersebut.

Kartunis Sukun sedang menandatangani autograf di dalam majalah Sukun: Jangan Tak Mandi yang dibeli oleh peminatnya. •Infoledang

“Alhamdulillah, sambutan peminat kartun terhadap majalah Sukun: Jangan Tak Mandi begitu menggalakkan apabila ia sudah memasuki cetakan kedua sejak diterbitkan pertengahan tahun ini,” katanya yang pernah berkarya di majalah Jenaka dan Ujang sekitar tahun 1990-an.

•INFOLEDANG•08122020•

Tiada ulasan: