PENGUNJUNG SETIA

24 Januari 2015

777 PENERIMA DI DAERAH LEDANG TERIMA BR1M 2015

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ir Hamim Samuri (dua kiri) menyampaikan baucer Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada Md Noh Nahar sambil diperhatikan Pegawai Daerah Ledang, Ab Han Ramin (kiri)pada majlis Pelancaran Penyerahan Baucer Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) Tahun 2015 Bagi Daerah Ledang di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Tangkak. Foto: iNFOLEDANG

Ledang: Seramai 777 orang menerima baucer Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2015 bagi daerah Ledang merangkumi empat kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di daerah itu.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ir Hamim Samuri, berkata penerima baucer berkenaan sebahagian daripada lebih 3,000 penerima bantuan itu tahun ini manakala selebihnya menerima bayaran menerusi akaun bank masing-masing.

Katanya, pemberian BR1M itu meliputi penerima bujang, isi rumah berpendapatan di bawah RM3,000 dan isi rumah berpendapatan antara RM3,000 hingga RM5,000.

“Seramai 278 individu bujang menerima RM350 yang dibayar sekali iaitu 41 orang bagi DUN Gambir, 78 (DUN Tangkak), 118 (DUN Serom) dan 41 (DUN Bukit Serampang).

“Bagi kategori penerima RM300 pula, seramai 484 orang terdiri daripada 163 penerima dari DUN Gambir, 147 (DUN Tangkak) dan 174 (DUN Serom) manakala penerima RM200 pula seramai 15 orang yang masing-masing 2 dari DUN Gambir, 7 (DUN Tangkak), 4 (DUN Serom) dan 2 (DUN Bukit Serampang),” katanya selepas merasmikan majlis Pelancaran Penyerahan Baucer Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) Tahun 2015 Bagi Daerah Ledang di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Tangkak.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serom, Abdul Razak Minhat dan Pegawai Daerah Ledang, Ab Han Ramin.

Hamim yang juga Ahli Parlimen Ledang berkata, pembayaran BR1M kepada penerima menunjukkan keikhlasan kerajaan membantu rakyat yang memerlukan sebagaimana dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak dalam Bajet 2015 yang lalu. 

Katanya, walaupun kerajaan telah bersetuju meneruskan pemberian BR1M namun ada sesetengah pihak yang tidak bersetuju memusingkan fakta mengatakan terdapat agenda lain di sebalik pemberian bantuan tersebut.

Penerima BR1M kategori bujang, Zainal Abdullah, 54, dari Kampung Solok, Tangkak bersyukur dengan bantuan RM350 yang diterima dan berharap pada masa akan datang ia dapat ditambah bagi meringankan beban penerima.

Katanya, pemberian itu kali kedua buatnya dan beliau menerima baucer berikutan akaun bank kepunyaannya tidak aktif.

Adiknya, Nodin Abdullah, 49, yang tidak mampu berjalan berikutan penyakit gout yang dihidapinya sejak setahun lalu berterima kasih kepada kerajaan yang meneruskan bantuan itu lebih-lebih lagi kepada mereka yang memerlukan seperti beliau yang tidak mampu membuat sebarang pekerjaan.

Bagi Md Noh Nahar, 58, dari Bukit Gambir, berkata walaupun pemberian BR1M bagi kategori isi rumah dibuat sebanyak tiga kali namun beliau bersyukur dengan bantuan itu yang dapat meringankan beban keluarga yang berpendapatan rendah.  -iNFOLEDANG


 

Tiada ulasan: