PENGUNJUNG SETIA

04 Julai 2019

AMINAH BERSARA JAWATAN TETAPI TERUSKAN BERDAKWAH

Aminah Sardi (tengah) yang dinobatkan Tokoh Guru Sekolah Agama (Perempuan) Peringkat Daerah Tangkak 2019 menerima anugerah disampaikan Pengarah Jabatan Agama Islam Johor, Mohd Rofiki Shamsudin (dua kiri) disaksikan Pegawai Pendidikan Islam Daerah Tangkak, Azman Abd Rashid (kiri) di Dewan Sekolah Menengah Agama Lughatul Quran, Kesang Tasik, Tangkak, baru-baru ini.

TANGKAK: Walaupun sudah bersara dari profesion guru agama hampir sepuluh tahun namun khidmatnya masih diperlukan oleh masyarakat setempat yang mahu bimbingan dalam bidang keagamaan.

Pengalaman dan ilmu keagamaan yang dimiliki Aminah Sardi, bekas Guru Besar Sekolah Agama (SA) Simpang 5 Pekan itu tidak ‘ikut bersara’ apabila beliau masih aktif menyampaikan dakwah kepada masyarakat di sekitar daerah ini.

Aminah, 64, yang bersara dari kerjaya guru Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor (SAKNJ) sejak 2011 setelah berkhidmat selama 33 tahun kini menjadi Guru Takmir Daerah Tangkak dengan mengadakan kelas agama untuk kaum wanita di sembilan buah kampung.

Katanya, setiap individu mempunyai prinsip mereka sendiri sebagai pegangan dan pedoman dalam melalui liku-liku kehidupan selain berkongsi ilmu yang dimiliki dengan orang lain.

“Selagi ada daya, saya tetap berbakti walau apa juga tugas yang diberi lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan agama Islam. Tiada istilah penat dalam hidup.

“Walaupun sudah bersara dan terpaksa menguruskan suami, Borhan Wagimen, 71, dan anak bongsu, Mohd Saufi Hadi menjalani rawatan hemodialisis tiga kali seminggu namun pembahagian masa kepada tanggungjawab yang diberi amat penting,” katanya selepas menerima Anugerah Tokoh Guru Agama (Perempuan) SAKNJ Peringkat Daerah Tangkak 2019 di Dewan Sekolah Menengah Agama Lughatul Quran, Kesang Tasik, di sini, baru-baru ini.

Anugerah disampaikan Pengarah Jabatan Agama Islam Johor, Mohd Rofiki Shamsudin. Hadir sama Pegawai Pendidikan Islam Daerah Tangkak, Azman Abd Rashid dan Pengetua SMA Loghatul Quran, Hidhir Ismail.

Aminah berkata, dia memulakan kerjaya guru agama di SA Bandar Maharani, Muar pada 1978 ketika sarat mengandungkan anak sulung.

Katanya, sepanjang perkhidmatannya, beliau telah ditempatkan di enam buah sekolah termasuk SA Bandar Maharani, SA Simpang 5 Pekan, SA Bukit Gambir, SA Simpang 5 Darat, SA Sagil Kampung dan mengakhiri kerjayanya sebagai Guru Besar di SA Simpang 5 Pekan pada Disember 2011.

“Saya sering diundang untuk memberikan ceramah motivasi dan teknik menjawab soalan peperiksaan Sijil Darjah Enam Agama (SDEA) dan Sijil Darjah Khas Agama (SDKA) kepada calon peperiksaan itu di daerah ini.

“Alhamdulillah, sepanjang berkhidmat mendidik anak-anak mengenal dan mendalami ilmu keagamaan, pihak jabatan memberikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) sebanyak tiga kali pada tahun 2000; 2004 dan 2006.

“Selagi kudrat masih sihat dan diberikan kekuatan untuk berkongsi ilmu pengetahuan dalam bidang keagamaan, saya sedia menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan,” kata ibu kepada enam anak dan lima cucu itu.
Tokoh Guru Agama, Muhamad Ismail (kiri), Mohd Fauzan Komar (tengah) dan Aminah Sardi diraikan dalam majlis Sambutan Hari Guru Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor Peringkat Daerah Tangkak 2019.
Pada majlis itu, bekas Guru Besar SA Bandar Tangkak, Mohd Fauzan Komar, 73, yang bersara pada Ogos 2001 dinobatkan sebagai Tokoh Guru Agama (Lelaki) SAKNJ 2019 manakala bekas Pengetua Sekolah Menengah Agama Darul Ulum, Serom 4, Muhamad Ismail, 73, dipilih sebagai Tokoh Guru Sekolah Menengah Agama Daerah Tangkak 2019. -INFOLEDANG

Tiada ulasan: