PENGUNJUNG SETIA

29 Julai 2019

PAMERAN KEAGUNGAN RASULULLAH: LAHIRKAN RASA CINTA KEPADA NABI MUHAMMAD SAW

Imam Besar Daerah Tangkak, Afifi Mohamed Derapar (duduk tengah, tiga dari kanan) bergambar bersama tetamu dan pelajar sekolah yang hadir pada perasmian Seribu Kasih Junjungan - Pameran Keagungan Rasulullah dan Pelancaran Buku 60 Kisah Teladan Ummah Karya Mustaffa Siraj di Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ) Cawangan Tangkak.

TANGKAK: Umat Islam yang cintakan Nabi Muhammad SAW perlu memperbanyakkan berselawat kepada baginda bagi menunjukkan rasa kasih walaupun tidak pernah berjumpa dengannya.

Imam Besar Daerah Tangkak, Afifi Mohamed Derapar berkata, menerusi amalan berselawat yang dilakukan setiap hari, Malaikat akan menyampaikannya kepada Rasulullah bahawa umatnya sudah berselawat ke atas baginda.

Katanya, sesiapa yang banyak berselawat kepada Rasulullah pastinya ia menjadi tanda kecintaan dan kasih sayang terhadap baginda.

“Semakin banyak kita berselawat, semakin tinggi rasa kasih kita kepada Rasulullah sebagai insan yang paling diagungkan.

 AFIFI (tengah) menandatangani poster sebagai gimik perasmian Seribu Kasih Junjungan - Pameran Keagungan Rasulullah dan Pelancaran Buku 60 Kisah Teladan Ummah Karya Mustaffa Siraj disaksikan Md Ishak (kiri) dan Mohd Isnin (kanan) di Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ) Cawangan Tangkak.

“Berdasarkan kajian, Rasulullah diletakkan sebagai orang nombor satu yang tiada tolok bandingnya bukan saja oleh umat Islam malah diakui oleh orang bukan Islam pada zaman ini,” katanya pada majlis perasmian Seribu Kasih Junjungan - Pameran Keagungan Rasulullah dan Pelancaran Buku 60 Kisah Teladan Ummah Karya Mustaffa Siraj di Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ) Cawangan Tangkak, di sini.

Afifi (kiri) menandatangani poster sebagai gimik pelancaran buku 60 Kisah Teladan Ummah disaksikan Mohd Isnin (tengah) dan Mustaffa (kanan).
 
Program anjuran Komuniti Buku Karya Johor (KBKJ), PPAJ Tangkak dan Pejabat Pendidikan Daerah Tangkak itu turut dihadiri Penasihat KBKJ, Md Ishak Abd Rahman dan Dr Amida Abdul Hamid; Pengerusi KBKJ, Mohd Isnin Tawaf; Ikon Membaca KBKJ, Syed Indra Syed Omar (Siso Kopratasa); Penulis, Mustaffa Siraj dan Ketua PPAJ Tangkak, Asmaizura Hassan.

Mohd Isnin (kiri) menyampaikan sumbangan buku dari Komuniti Buku Karya Johor kepada Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sagil Kampung, Abdul Ghani Ibrahim.
 
Afifi berkata  usaha menganjurkan pameran yang berkaitan dengan Rasulullah tidak boleh dianggap kecil kerana walaupun nampak kecil tetapi ia adalah besar di sisi Allah.

Katanya, apa juga sunah Nabi akan membawa kepada kejayaan dan umat Islam perlu banyak bersyukur serta dapat menatijahkan hidup mereka semoga sentiasa berada dalam ajaran Islam  pada landasan yang benar.

Antara bahan bacaan dan keratan akhbar yang dipamerkan dalam Pameran Keagungan Rasulullah yang bermula dari 28 Julai hingga 25 Ogos 2019 di PPAJ Cawangan Tangkak.

Sementara itu, Md Ishak berkata, pameran Keagungan Rasulullah diadakan di PPAJ Tangkak bermula 28 Julai hingga 25 Ogos ini yang mempamerkan bahan-bahan bacaan seperti puisi, buku, ilustrasi dan keratan akhbar berkaitan Nabi Muhammad SAW.

Katanya, pameran bahan-bahan bacaan yang diadakan itu sesuai dengan seruan dan saranan untuk menggalakkan masyarakat membaca untuk menambah ilmu pengetahuan dalam apa juga bidang. - INFOLEDANG

Tiada ulasan: