PENGUNJUNG SETIA

16 Oktober 2010

PUPUK PERINGKAT AWAL

SAGIL – Amalan budaya membaca sepatutnya dipupuk bermula pada peringkat kanak-kanak lagi malah ia harus bermula sejak bayi berada dalam kandungan ibunya dengan ibu hamil digalakkan membudayakan amalan berkenaan.

Justeru, Program Galakan Membaca Pusat Sumber anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) melihat salah satu usaha menjayakan misi negara dalam memerangi buta huruf dalam kalangan rakyat Malaysia terutama masyarakat luar bandar.

Penyelia Kemas Daerah Ledang, Hasliza Jabid berkata, program berkenan bertujuan menerangkan tatacara atau kaedah perlaksanaan program galakan membaca terhadap golongan sasar iaitu kanak-kanak, remaja, ibu bapa dan penduduk kampung.

“Acara ini dilakukan secara tahunan bagi mempromosikan keahlian serta mendapatkan ahli baru tidak kira daripada peringkat umur, bangsa dan status bagi menggalakkan lebih ramai masyarakat membaca.

“Selain itu, ia juga bagi mendedahkan fungsi pusat sumber Kemas Daerah Ledang dan pusat sumber lain kepada masyarakat dan faedah yang akan mereka peroleh daripada kemudahan yang disediakan oleh kerajaan kepada mereka,” katanya kepada Sinar Harian.

Hasliza berkata, usaha ini dapat mengurangkan jurang literasi masyarakat buta huruf yang kebanyakannya wujud di kawasan luar bandar dan pastinya pihaknya ingin merealisasikan amalan membaca pada kumpulan sasar berkenaan.

“Pusat sumber penting bagi menyokong proses pembelajaran dan pengajaran sesebuah institusi pengajian pendidikan yang mana ilmu yang dianggap ‘cahaya’ menjadi keutamaan serta mampu mengubah kehidupan individu sama ada mereka yang tinggal di luar bandar.

“Kempen ini perlu diteruskan kepada seluruh daerah dalam negeri dan negara dan ia harus dilakukan sehingga ke peringkat lebih tinggi bersesuaian dengan nilai serta sifat kemuliaan sesebuah ilmu yang perlu dipelajari,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN JOHOR, 16 OKTOBER 2010

Tiada ulasan: