PENGUNJUNG SETIA

09 Oktober 2010

TERAPI 'MULTI SENSORY' BANTU OKU

SEROM - Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman merasmikan Bilik Snoezelen di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Serom pada Majlis Perasmian Bilik Snoezelen Dan Majlis Penyerahan Kenderaan di sini, petang semalam.

Peruntukan sebanyak RM120,000 disumbangkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri Johor bagi menyediakan bilik Snoezelen di sini di mana projek ini adalah cetusan idea JKM ketika lawatannya ke PDK Serom.

Pengerusi PDK Serom, Asiah berkata, pihaknya berbesar hati kerana terpilih melaksanakan projek bilik Snoezelen bermula Jun 2009 lalu dan kini sudah siap untuk digunakan pelatih OKU di sini.

Menurut Abdul Ghani, sumbangan ini adalah pendekatan untuk memberikan pemulihan kepada golongan OKU melalui Multi Sensory Therapy yang menjalankan dua jenis terapi dalam satu masa iaitu terapi mental dan fizikal.

“Rawatan pemulihan melalui kaedah ini memberi penekanan kepada sistem motor halus dan motor keras dalam anggota badan dan golongan OKU digalakkan menjalani pemulihan ini.

“Peralatan di dalam bilik Snoezelen ini amat selesa untuk pelatih PDK dan selamat digunakan tanpa sebarang kerisauan malah membantu mereka menjalani proses pemulihan secara berperingkat,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN JOHOR, 8 OKTOBER 2010

Tiada ulasan: