PENGUNJUNG SETIA

05 Februari 2014

CABARAN TANGANI KEBAKARAN TANAH GAMBUT


Oleh Hai Rozzaman Jalal
Seramai 40 anggota bomba dan penyelamat berkampung di Kampung Sengkang Batu 20, dekat Bukit Gambir, di Johor, sejak 17 Januari lalu.

Mereka adalah anggota Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Gambir, Tangkak, Zon Muar, Labis, Segamat Putra dan Segamat Jalan Abdullah, yang bertungkus-lumus memadam kebakaran kebun tanah gambut seluas 40 hektar.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Gambir, A Hamid Awaludin, berkata mereka terpaksa menggunakan beberapa kaedah dan pendekatan baru bagi mengawal dan memadam api yang memusnahkan kebun kelapa sawit, pisang, jambu dan belukar milik penduduk setempat.

Katanya, setakat ini, kira-kira 40 peratus daripada keseluruhan 40 hektar kebun yang terbakar itu berjaya dipadamkan walaupun ia menyebabkan asap tebal. Keadaan itu bagaimanapun tidak menjejaskan penempatan penduduk yang terletak jauh dari kawasan kebakaran.

Guna pendekatan baharu

A Hamid berkata, usaha memadam kebakaran sedang giat dijalankan, termasuk menggunakan beberapa pendekatan baharu bagi mengawal kebakaran daripada terus merebak.

"Semburan secara terus pada bara api selain menggunakan alat perenjis air antara kaedah yang digunakan.

"Kami turut membuat takungan sebagai sumber air, malah ia juga akan meresap dan melembapkan tanah, sekali gus membantu memadamkan bara api dalam tanah yang berpotensi terbakar semula," katanya.

Selain itu, katanya, parit berdekatan turut disekat dan dibina empangan bagi memastikan sumber air tidak berkurangan.

Katanya, beberapa lokasi kebakaran baharu turut dikesan berikutan keadaan cuaca panas dan berangin menyebabkan api sukar dikawal.

10 jam setiap hari

"Kerja memadam dilakukan selama sepuluh jam setiap hari bermula 8 pagi hingga 6 petang berikutan kawasan tanah gambut yang terbakar itu sukar dipadamkan.

"Kami menggunakan enam van, sebuah lori, tiga kenderaan utiliti sukan (SUV) dan enam pam air untuk kemudahan logistik memandangkan jentera bomba tidak boleh memasuki kawasan kebakaran," katanya.

A Hamid berkata, kawasan berkenaan adalah satusatunya lokasi titik panas di daerah itu dan pernah terbakar pada 2011, dipercayai akibat cuaca panas serta pembakaran terbuka dilakukan penduduk kampung.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gambir, M Asojan, berkata pembakaran secara terbuka berisiko untuk merebak ke kawasan berhampiran dan sekiranya tidak dapat dikawal, ia boleh menyebabkan kerugian harta benda.

Katanya, semua pihak perlu memberikan kerjasama dan mengelakkan daripada melakukan pembakaran terutama di kawasan kebun dalam keadaan cuaca panas dan berangin ketika ini.

"Akibat perbuatan segelintir penduduk yang membuat pembakaran terbuka, kira-kira 40 hektar kebun milik penduduk di Sengkang Batu 20 ini hangus terbakar apabila api merebak ke kawasan tanah gambut.

"Meskipun kebakaran itu masih terkawal dan jauh dari penempatan penduduk, saya nasihatkan penduduk supaya tidak melakukan sebarang pembakaran terbuka bagi mengelakkan kebakaran besar," katanya.

Asojan turut memuji semangat kental anggota bomba yang terbabit dalam operasi itu dan yakin dengan keupayaan pihak bomba mengawal kebakaran dengan kemudahan serta peralatan sedia ada.
 
SUMBER: BH2, 05 FEBRUARI 2014

Tiada ulasan: