PENGUNJUNG SETIA

02 Jun 2014

AMBIL TINDAKAN TERHADAP BLOG HINA SULTAN DAN ASKAR MELAYU

LEDANG 1 Jun - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Johor menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengesan pengendali dua laman blog yang menghina Almarhum Sultan Perak dan Rejimen Askar Melayu Diraja Malaysia (RAMD).

Ketua Wira Perkasa negeri, Datuk Md. Ismail Hamdan berkata, dua blog tersebut jelas merendah-rendahkan martabat sultan yang mempunyai hierarki tinggi dalam masyarakat dan perbuatan itu tidak boleh dimaafkan.

"Kita menggesa KDN dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengesan pengendali dua laman blog tersebut, termasuk mereka yang memberikan komen-komen biadab di laman sosial berkenaan.

"Sebagai negara yang bermaruah dan berdaulat, kita tidak mahu perkara ini dibiarkan. Heret mereka ke muka pengadilan dan kita tidak boleh lagi berlembut dengan petualang negara seperti ini yang menggugat Perlembagaan negara," katanya selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang di sini hari ini.

Beliau yang diiringi kira-kira 30 ahli Perkasa membuat tiga laporan itu pukul 11 pagi ini yang meminta supaya siasatan dibuat terhadap pengendali http://siemensmelayumaju.blogspot.com dan http://cenangau.blogspot.com.

Md. Ismail berkata, laman sosial itu menghina Sultan Perak, Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah dengan mendakwa kemangkatan baginda hanya membazirkan wang rakyat.

Sementara itu, menerusi entri http://cenangau.blogspot.com/2014/15/dyana-sofya-dasar-bubar-askar-melayu-html pula, beliau berkata, terdapat unsur hasutan meminta supaya RAMD dibubarkan.

"Blog ini menyiarkan kenyataan calon DAP bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd. Daud yang mahu RAMD dibubarkan.

"Dia tidak sepatutnya menjadi alat pihak tertentu. Kita berharap Dyana Sofya sedar, punya tanggungjawab dan kembali ke pangkal jalan. Dia perlu tahu dirinya dipergunakan untuk menghancurkan Melayu dan Islam," katanya.

Dalam pada itu, Perkasa Johor menyokong penuh titah Sultan Johor supaya menubuhkan pasukan khas memfailkan rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) tentang Pulau Batu Putih yang sebelum ini memihak kepada Singapura.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 02 JUN 2014


Tiada ulasan: