PENGUNJUNG SETIA

18 Ogos 2014

BUKAN SEKADAR KENANG PERJUANGAN

Oleh Hai Rozzaman Jalal
     
Ledang: Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin (gambar) mengingatkan setiap lapisan rakyat bahawa sambutan kemerdekaan yang dianjurkan setiap tahun bukan sekadar bagi mengenang kembali perjuangan menuntut merdeka.

Sebaliknya, beliau berkata, apa yang lebih utama adalah keupayaan mengisi ruang kemerdekaan itu, antaranya menanamkan sifat kasih dan sayang kepada tanah air.

"Semangat merdeka dan sayang kepada negara harus berakar teguh dalam fikiran setiap individu di samping kegigihan serta rasa mendalam bahawa tanah air ini milik kita semua. Namun, dalam meniti usia kemerdekaan yang lebih setengah abad ini, masih ada sebilangan kecil rakyat tidak tahu erti sebenar merdeka," katanya.

Semat sifat sayangkan negara

Berucap melancarkan Bulan Kemerdekaan dan Kempen Kibar Jalur Gemilang Peringkat Johor di Dataran Ledang, Tangkak, semalam, beliau berkata, mengisi kemerdekaan bukan setakat mengibarkan bendera atau perarakan, sebaliknya disematkan sifat kasih dan sayangkan negara.

Katanya, tema sambutan kemerdekaan tahun ini amat signifikan dengan situasi semasa di mana rasa cinta kepada negara menjadi sebahagian sifat patriotisme yang perlu dipupuk dalam kalangan rakyat.

Laksana visi bersama

"Patriotisme bukan boleh dibentuk begitu saja. Kegilaan materialistik, sikap tidak prihatin dan tidak mengambil endah kepentingan bersama dengan mementingkan kepentingan peribadi, keluarga atau golongan tertentu perlu dielakkan kerana ia sesuatu yang tidak patriotik.

"Kita masih mempunyai tanggung jawab yang belum selesai untuk melaksanakan visi bersama yang disebut sebagai Malaysia. Kita semua sebenarnya dimiliki oleh bangsa dan negara yang kita cintai ini iaitu Malaysia," katanya.

Sambil menekankan peranan generasi muda sangat penting sebagai pelapis yang akan meneruskan visi Malaysia pada masa depan, beliau bagaimanapun bimbang dengan kehidupan generasi itu yang hidup penuh selesa dibuai dengan obsesi material dan teknologi yang semakin canggih.
 
SUMBER: BH, 18 OGOS 2014

Tiada ulasan: