PENGUNJUNG SETIA

12 Januari 2013

HOBI JADI SARA HIDUP SEJAK 15 TAHUN


LEDANG: Mulanya ia hanya sekadar suka-suka namun selepas mendapat banyak permintaan, seorang generasi kedua Felda Sri Jaya, Bukit Serampang di sini, menjadikan hobi menghasilkan kuih tradisional sebagai punca pendapatan keluarga sejak 15 tahun lalu.

Puzaiah Ibrahim, 57, yang mesra dengan panggilan Mak Yah berkata, minat menghasilkan kuih tradisional seperti rempeyek, tumpi dan muruku itu pada mulanya dilakukan bagi memenuhi masa lapang selain hobi.

"Berikutan ada permintaan, saya mula menghasilkannya setiap hari sehinggalah ia menjadi kerjaya sepenuh masa apabila permintaan bertambah.

"Saya menghantar sendiri kuih yang siap dibungkus ke kedai runcit dan warung di sekitar Felda Sri Jaya, Bukit Serampang serta Durian Chondong untuk dijual.

"Saya turut menerima tempahan pada Aidilfitri dan Aidiladha selain majlis perkahwinan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Simpang 3, Bukit Serampang.

Puzaiah berkata, walaupun dia anak generasi kedua Felda namun dia tidak tinggal di tanah rancangan berkenaan tetapi menetap bersama suami, Sapuwan Lasiban, 70, di kampung berhampiran Felda Sri Jaya.

SUMBER: HARIAN METRO, 12 JANUARI 2013

Tiada ulasan: