PENGUNJUNG SETIA

24 Disember 2010

PENCAPAIAN MEMUASKAN

MUAR – Keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2010 bagi daerah Muar berada pada tahap yang memuaskan apabila bilangan calon yang lulus dalam semua mata pelajaran ialah seramai 4631 orang meningkat sebanyak 2.99 peratus menjadi 68.70 peratus, tahun ini.

Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Muar Sektor Sains dan Matematik, Sahabudin Jazuli berkata, nilai Gred Purata Sekolah (GPS) keseluruhan tahun ini ialah 2.72 iaitu merosot sedikit sebanyak 0.02 berbanding 2.70 tahun lalu.

Menurutnya, seramai 425 calon berjaya mendapat A dalam semua mata pelajaran daripada 6741 calon yang menduduki PMR tahun ini. Bilangan ini juga mengalami sedikit kemerosotan ber- banding 482, tahun lalu.

“Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Maahad Muar dan Sekolah Menengah Tinggi Muar berjaya mengekalkan rekod kelulusan 100 peratus dalam semua mata pelajaran dalam peperiksaan PMR tahun ini.

“SMKA Maahad Muar juga dinobatkan sekolah terbaik di daerah ini apabila 38 calonnya memperoleh ke- putusan 9A dan 75 calon mendapat keputusan 8A 1B,” katanya pada sidang media di Pejabat Pelajaran Daerah Muar di sini, semalam.

Beliau berkata, dengan keputusan berkenaan membolehkan sekolah terbabit berada pada kedudukan 17 bagi kategori sekolah terbaik di Johor.

Katanya, lebih mem-banggakan apabila Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Temenggong Ahmad Kundang Ulu, Ledang menunjukkan peningkatan yang paling drastik pada keputusan PMR tahun ini.

“Daripada 122 calon, peratusan kelulusan keseluruhan calon dalam semua mata pelajaran meningkat menjadi 73.77 peratus berbanding 51.2 peratus tahun lalu.

“Peningkatan ini adalah sangat membanggakan kerana walaupun terletak di luar bandar tetapi berjaya me- nunjukkan prestasi yang memberangsangkan ini,” katanya.

Sahabudin berkata, ada tujuh mata pelajaran yang menunjukkan peningkatan dalam peperiksaan PMR tahun ini iaitu Bahasa Melayu; Bahasa Inggeris; Bahasa Arab; Matematik; Sains; Kemahiran Hidup dan Bahasa Tamil.

Beliau berkata, pelbagai usaha telah dirangka untuk meningkatkan semula kualiti PMR tahun hadapan.

“Antaranya menerusi program Intervensi, Lesson Study dan Thinking Class Room untuk guru dan pelajar yang lemah.

“Ini adalah idea baru daripada jabatan pelajaran sebagai untuk meningkatkan kecemerlangan di sekolah yang kurang cemerlang,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN JOHOR, 24 DISEMBER 2010

Tiada ulasan: