PENGUNJUNG SETIA

04 Disember 2010

DALANG UTAMA DITAHAN


LEDANG – Misteri kehilangan minyak pelincir kenderaan di sebuah bengkel di bandar Tangkak, di sini terjawab dengan penangkapan dua suspek pada 1 Disember lalu kira-kira jam 2.50 petang.

Salah seorang daripada suspek tersebut ialah pekerja bengkel itu yang juga merupakan dalang dalam kejadian pecah bengkel terbabit.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris berkata, kedua-dua suspek berusia dalam lingkungan 20-an.

Menurutnya, suspek dipercayai melakukan kegiatan tersebut pada waktu malam bagi mengelakkan kegiatan mereka daripada dikesan oleh majikannya.

“Namun, perbuatan jahat pekerja itu ini dapat dihidu oleh majikannya setelah hairan melihat stok minyak pelincir di bengkelnya hilang.

“Aduan yang dibuat membolehkan pihak polis menjejak suspek dan seterusnya mengenal pasti dalang kecurian ini,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Ledang di sini, kelmarin.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati seorang lagi suspek merupakan menganggur ada aktif dalam kegiatan mencuri.

Dalam pada itu, minyak pelincir yang dicuri itu dipercayai untuk tujuan dijual kepada pelanggannya di sekitar Tangkak.

“Hasil tangkapan yang dilakukan di salah sebuah rumah suspek di Jalan Payamas, Tangkak telah menemui 12 kotak berisi minyak pelincir jenama Shell.

“Nilai kesemua barangan rampasan ini dianggarkan berjumlah RM2,600,” katanya.

Harun berkata, kedua-dua suspek kini ditahan reman bermula pada 2 Disember hingga 5 Disember ini.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan atas kesalahan mencuri dan pecah bengkel yang boleh dikenakan hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda jika sabit kesalahan,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN JOHOR, 4 DISEMBER 2010

Tiada ulasan: