PENGUNJUNG SETIA

20 April 2014

USAHA ATASI MASALAH PENIAGA

Oleh ZULHISHAM ISAHAK

SAMAT Atan (kiri) mendengar keluhan peniaga buah-buahan, Idris Jaafar (tengah) di Kampung Rawang, Sungai Mati, Ledang, semalam.

LEDANG 19 April - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) negeri Johor akan bertemu dengan pengurusan Majlis Daerah Tangkak (MDT) untuk menyelesaikan masalah sebuah kedai yang akan dirobohkan di Batu 5 œ Kampung Rawang, Sungai Mati dekat ini, ming­gu depan.

Yang Dipertua Perkasa negeri, Samat Atan akan bertemu Yang Dipertua MDT, Ab. Han Ramin bagi mendapatkan penjelasan kerana peniaga terbabit, Idris Jaafar, 54, mempunyai lesen perniagaan yang sah sehingga hujung tahun ini.

Samat berkata, perbincangan de­ngan pihak berkuasa tempatan (PBT) itu harus dilakukan kerana Perkasa melihat isu itu sebagai perjuangan mereka untuk membela orang Me­layu terutama peniaga kecil.

"Walaupun mereka menjaja dan membina kedai di tepi jalan tetapi kita berharap MDT melihat perkara ini sebagai satu tanggungjawab untuk membantu dan menaik taraf peniaga-peniaga Melayu.

"Peniaga terbabit perlu dibantu selagi mereka tidak melanggar undang-undang dan mempunyai lesen perniagaan," katanya ketika ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan peniaga terbabit hari ini.

Idris semalam menyatakan rasa kesal dan kecewanya kerana MDT mengarahkan kedainya dirobohkan minggu depan selepas membatalkan lesen perniagaan pada 5 Januari lalu sedangkan tempoh tamat lesen 31 Disember ini.

Peniaga tersebut mendakwa, jika kedai menjual 30 jenis buah-buah­an, tanaman kontan dan produk industri kecil dan sederhana (IKS) itu dirobohkan, ia akan menjejaskan pendapatan lebih 100 petani yang memasarkan hasil pertanian mereka di situ.

Samat menegaskan, setiap peniaga dalam kawasan PBT mesti dibantu dengan diberikan lesen serta tidak merobohkan gerai atau kedai mereka kerana tindakan yang salah hanya akan merugikan peniaga Melayu.

"Perkasa faham peraturan serta akur dengan keputusan tetapi berharap MDT mempunyai kesedaran dan keinsafan membantu peniaga- Melayu. Malah kami menggesa peniaga bekerjasama mematuhi undang-undang pelesenan, namun kes seperti ini banyak berlaku di seluruh negara bergantung kepada PBT untuk menyelesaikannya," katanya lagi.

SUMBER: MINGGUAN MALAYSIA, 20 APRIL 2014

Tiada ulasan: