PPSPPA kuatkuasa larangan buang sampah  
Zainuddin (tengah) menunjukkan tali pita yang akan dipasang PPSPPA di lokasi yang sering menjadi tempat longgokan sampah.
LEDANG - Larangan membuang sampah di lokasi yang bukan tapak pembuangan sampah akan dikuatkuasakan dalam masa terdekat dengan pemasangan papan tanda amaran di beberapa kawasan di daerah ini dan Muar.

Pengarah Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) Melaka, Ir Zainuddin Abdul Samad berkata, tindakan tersebut dilakukan disebabkan banyak lokasi tidak sesuai seperti bahu jalan menjadi sasaran tempat melonggokkan sampah.

“Perbuatan ini dilakukan individu tidak bertanggungjawab yang mengambil jalan mudah tidak membuang bahan buangan itu di tempat telah disediakan.

“Kita akan pasang papan tanda amaran dan letakkan garisan kuning dalam masa sebulan dua ini di kawasan atau tempat pembuangan sampah haram,” katanya pada sidang media di Pejabat PPSPPA Cawangan Muar dan Ledang di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya juga akan melakukan intipan dan merakam perbuatan pihak yang masih membuang sampah di kawasan larangan.

Tegasnya, hukuman denda maksimum RM10,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya boleh dikenakan kepada mereka yang ingkar dan didapati bersalah Seksyen 71(8) Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007.

“Ia (hukuman) sebagai didikan kepada masyarakat untuk menjadi lebih bertanggungjawab dengan tidak membuang sampah merata-rata atas alasan tidak tahu perbuatan itu menyalahi undang-undang,” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, sebanyak 36,230 tong sampah beroda sudah diedarkan ke rumah dan premis di 315 taman di kawasan Pentadbiran Majlis Perbandaran Muar (MPM).

Menurutnya, kira-kira 400 lagi tong sampah jenis itu yang berkapasiti 120 liter akan diedarkan dalam tahun ini secara berperingkat dan mereka yang sudah menerima wajib menggunakannya.

SUMBER: SINAR HARIAN, 01 APRIL 2014