PENGUNJUNG SETIA

09 Oktober 2013

LIPAT GANDAKAN HASIL PERTANIAN - ISMAIL

PAGOH 9 Okt. - Kerajaan negeri sedang berusaha melipatgandakan hasil pertanian dengan menyediakan pelbagai insentif melalui kerjasama dengan tujuh agensi dan jabatan berkaitan bagi menampung keperluan sumber makanannya.
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Asas Tani negeri, Ismail Mohamad berkata, bagi memastikan usaha itu berjaya, program penerangan dan penjelasan tentang pembangunan pertanian termasuk melibatkan teknologi moden akan diberi kepada para petani.
Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang berkata, program itu akan melibatkan semua agensi berkaitan supaya usaha membangun pertanian berjalan secara sistematik dan berterusan bagi jangka masa panjang.
"Menerusi program atau majlis penerangan di kawasan-kawasan terpilih, kita akan beri penerangan tentang segala kemudahan bantuan dan insentif yang boleh diberikan, selain bimbingan dan bermacam-macam lagi perkara yang diperlukan.
"Buat permulaan, beberapa kawasan dalam Parlimen Muar dan Ledang diberi penerangan terlebih dahulu. Penerangan ini penting kerana ramai petani yang tidak mengetahui kemudahan atau insentif yang disediakan," katanya dalam sidang akhbar selepas Majlis Penerangan Pembangunan Pertanian Daerah Muar dan Ledang di Dewan Serbaguna Kundang Ulu dekat sini hari ini.
Ismail berkata, petani perlu merebut peluang itu dimulakan di kawasan Kundang Ulu dalam tempoh terdekat dan pihaknya telah mengenal pasti beberapa kawasan yang berpotensi dibangunkan untuk tujuan pertanian.
Beliau memberitahu, sebarang bantuan, insentif, kemudahan atau keperluan yang diperlukan akan dirujuk kepada pihak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA).
Turut terlibat agensi seperti Pejabat Pertanian Daerah Ledang, Jabatan Veterinar Daerah Muar, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pagoh/Bukit Gambir/Bukit Pasir dan Institusi Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi).
"Mereka yang mempunyai kawasan lapang di halaman rumah juga digalakkan menjalankan pertanian secara kecil-kecilan bagi menampung pengeluaran bekalan makanan seperti sayur-sayuran, tanaman kontan, buah-buahan dan ternakan yang bersesuaian," katanya.
Bagi mempercepat proses pembangunan pertanian itu, beliau berkata, Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pagoh akan digerakkan sepenuhnya supaya sasaran menghasilkan bekalan makanan yang mencukupi di negeri ini tercapai.
"Kita harap kawasan di Parlimen lain dapat menubuhkan majlis pembangunan seperti itu dengan fungsinya yang lebih agresif," katanya.
 
SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 09 OKTOBER 2013

Tiada ulasan: