PENGUNJUNG SETIA

30 Mei 2009

MAIJ BERI ZAKAT BANTU MANGSA RIBUT

TANGKAK: Majlis Agama Islam Johor (Maij) kelmarin menyampaikan zakat bernilai RM29,550 kepada 63 keluarga di lima kampung sekitar daerah Ledang yang terbabit dalam kejadian ribut, Sabtu lalu.

Jurucakap Bahagian Zakat, Baitulmal dan Wakaf Maij, berkata setiap keluarga mangsa ribut itu menerima zakat antara RM300 hingga RM1,000 bagi membantu membaiki kerosakan rumah akibat kejadian ribut itu.

Mangsa ribut terbabit itu ialah di Kampung Serom 5, Serom 6, Serom 8, Kampung Parit Pulai dan Kampung Melayu Sagil.

"Sumbangan yang diberikan itu berdasarkan keadaan kerosakan yang dialami mangsa bagi membolehkan mereka membaiki rumah yang rosak akibat dilanda ribut, sekali gus membantu meringankan beban mangsa," katanya.

Katanya, sumbangan zakat disampaikan oleh Pegawai Tadbir Pejabat Agama Daerah Ledang, Sulaiman Maidin dalam Majlis Penyampaian yang diadakan di Masjid Jamek Parit Pulai.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 petang itu, ribut yang berlaku selama kira-kira setengah jam menyebabkan puluhan rumah penduduk rosak, selain berpuluh pokok dan tiang elektrik tumbang sehingga menyebabkan berlaku gangguan bekalan elektrik.

Kejadian itu menyebabkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Tangkak dan Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) dikerah ke tempat kejadian bagi membantu penduduk membersih dan membaiki kawasan yang terjejas.

SUMBER: BERITA HARIAN, 30 MEI 2009

Tiada ulasan: