PENGUNJUNG SETIA

01 Februari 2010

LEBIH RAMAI PENULIS BLOG HINA RAJA AKAN DITAHAN

JOHOR BAHRU: Lebih ramai penulis blog yang didapati menghina institusi beraja dan menyentuh sensitiviti agama dan kaum di negara ini, akan ditahan jika pihak berkuasa mempunyai cukup bukti untuk berbuat demikian, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Sehubungan itu, katanya, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan terus memantau beberapa blog dan laman web terbabit.

Selain itu, katanya, pihak KDN akan terus bekerjasama dengan Pejabat Peguam Negara bagi mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka yang melanggar undang-undang hasutan serta menghina Raja.

"Hal yang berkaitan institusi Raja, perkara yang agak sensitif menyentuh agama dan kaum, saya sudah buktikan dalam konteks gereja dibakar di Kuala Lumpur, surau dibaling batu dan cubaan bakar surau di Muar.

"Kita akan menghukum mereka yang bersalah dan memang menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan ia tidak berleluasa dan merebak serta menyentuh emosi yang akhirnya apabila rakyat dibakar emosi, negara kita huru hara dan waktu itu sudah terlewat, " katanya ketika ditemui selepas menghadiri mesyuarat Badan Perhubungan Umno negeri di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas sama ada lebih ramai penulis blog akan ditahan kerana menghina institusi beraja, agama dan kaum di Malaysia. Juruteknik komputer, Khairulnizam Abdul Ghani, 29, melalui adukataruna.blogspot.com.my. menghadapi tuduhan menghina Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail.


"Saya percaya tindakan kita menunjukkan kita serius, kita bawa sesiapa saja... anak polis dan ahli politik, jika didapati bersalah dan cukup bukti kita akan ambil tindakan di mahkamah.

"Bagaimanapun, saya tidak tahu berapa berapa ramai dan siapa orangnya. Jangan sampai kita menjejaskan siasatan yang dikendalikan Pengarah Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun ketika ini.

"Sebarang maklumat yang keluar tidak tepat dan boleh menjejaskan penyiasatan, tapi kita cukup sensitif terhadap apa yang berlaku, " katanya.

Sementara itu, Hishammuddin yang juga Naib Presiden Umno berkata, desakan supaya Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, meletak jawatan adalah tidak tepat.

SUMBER: BERITA HARIAN, 01 FEBRUARI 2010

Tiada ulasan: