PENGUNJUNG SETIA

14 Jun 2012

LEBIH 2,000 HADIR, AKUI MANFAAT PENGANJURAN

PERSEMBAHAN pancaragam sekolah turut memeriahkan Karnival Sukan Rakyat 2012. 
 
PAGOH 13 Jun - Kira-kira 2,000 orang hadir pada Karnival Sukan Rakyat di padang awam Felda Sri Ledang dekat sini baru-baru ini, yang berlangsung dengan penuh meriah menerusi pelbagai acara sukan dan persembahan kebudayaan.

Karnival itu juga bertambah meriah dengan kehadiran pelawak tersohor, Abon yang turut bertindak sebagai pengacara.

Ahli Kelab Sukan dan Kebajikan Sri Ledang, Zahari Aman, 50, menyifatkan karnival tersebut sebagai pendekatan baik mengumpulkan penduduk tanah rancangan itu dan kawasan sekitarnya untuk sama-sama menjalankan aktiviti.

"Karnival ini juga menyasarkan orang muda dan belia sebagai pengisian untuk mereka di samping pelbagai pameran agensi kerajaan dan swasta selain peluang perniagaan kepada peniaga di sini untuk menambah pendapatan.

"Saya kira penganjuran ini adalah cara terbaik menyatupadukan masyarakat di sini tidak kira apa jua latar belakang dan pegangan politik," katanya ketika ditemui selepas perasmian karnival tersebut.

Sementara itu, Laili Husin, 44, meluahkan rasa seronok kerana selain pertama kali diadakan di Felda Sri Ledang, karnival itu juga memberinya peluang menemui 'rakan sejawatan' dari Felda sekitarnya.

Dia yang menyertai pelbagai acara melibatkan suri rumah seperti pertandingan menganyam ketupat dan gubahan bunga hidup, bersetuju dengan objektif penganjuran karnival iaitu untuk menyemai perpaduan ketika rakyat dikusutkan dengan pelbagai polemik politik.

Bagi penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Segamat, Nur Atika Jasni, 23, pula, pelawaan pensyarah kepadanya dan rakan-rakan sekuliah untuk memeriahkan karnival itu tidak disia-siakan kerana dapat melihat sendiri kemeriahan masyarakat desa.

"Orang Felda Sri Ledang ini peramah dan saya sedikit sebanyak dapat merasai kehidupan di desa melalui pertemuan dengan penduduk sebaik tiba di sini sejak awal pagi," katanya.

Peniaga tempatan, Muhammad Faiz Termizi, 24, turut menyifatkan karnival yang diadakan sebagai sesuatu yang menyeronokkan kerana bukan selalu masyarakat desa dapat berkumpul dan menjalankan aktiviti bersama.

Menurutnya, pelbagai pendedahan diterima melalui pameran pelbagai agensi kerajaan dan swasta yang dikunjungi bersama rakan-rakan lain selain peluang bertemu kenalan dan mewujudkan rangkaian baru perniagaan.

"Saya juga sempat mendaftar sebagai pengundi melalui gerai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang ada di sini. 

"Rasanya ramai lagi rakan seusia saya yang kini mempunyai kesedaran mengambil peluang menyediakan diri menunaikan tanggungjawab sebagai warganegara tidak lama lagi," katanya.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 14 JUN 2012

Tiada ulasan: