PENGUNJUNG SETIA

04 Februari 2013

MANGSA LUBUK UDANG

NOR ‘ASYIKIN MAT HAYIN
Mangsa lubuk udang
Anggota Balai Bomba dan Penyelamat Segamat bersiap sedia untuk operasi menyelamatkan.
 
MUAR - Kegembiraan sembilan sahabat bercuti hujung minggu ke daerah ini untuk memancing udang bertukar tragedi apabila salah sebuah bot yang dinaiki dua rakan mereka terbalik, dalam kejadian di Sungai Muar berhampiran Kampung Semandar,

Grisek, Ledang dekat sini, kelmarin. Dalam kejadian kira-kira jam 1.10 petang itu, Muhammad Syafie Salleh, 30, dikhuatiri mati lemas, manakala Rasyidah Isa, 26, yang turut terjatuh ke dalam sungai itu terselamat apabila berjaya diselamatkan oleh sekumpulan pemancing udang di kawasan berhampiran.

Saksi Kejadian, Saufi Bakri, 44, berkata, dia menyedari kejadian berlaku selepas terdengar jeritan meminta tolong pada jarak 80 meter dari tempatnya memancing.

Menurutnya, apabila menoleh ke arah suara tersebut, dia melihat sebuah bot sudah terbalik dan di sebelahnya kelihatan seorang lelaki timbul beberapa kali di permukaan air sebelum tenggelam.

“Saya segera menghampiri bot tersebut dan dapati seorang wanita dalam keadaan lemah sedang berpaut pada sebatang pokok berhampiran bot terbalik itu.

“Saya membawanya naik ke atas bot sebelum dihantar ke jeti Grisek,” katanya kepada Sinar Harian.

Saufi dari Labis berkata, dia sering memancing di kawasan itu yang sememangnya terkenal sebagai lubuk udang.

Sementara itu, salah seorang rakan mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Razif, 20an, berkata, dia bersama rakan-rakan yang lain dari Kuala Lumpur tiba di jeti Kampung Semandar Grisek lebih awal berbanding mangsa.

“Kami berpecah ketika memancing dengan memilih bahagian sungai yang agak jauh dari tempat Rasyidah dan Muhamad Shafie memancing.

“Kejadian malang yang menimpa Muhamad Shafie diketahui semasa dalam perjalanan pulang ke jeti kampung berkenaan untuk berehat dan makan tengah hari apabila melihat ramai anggota bomba berkumpul di kawasan itu,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Gambir, Omar Saat berkata, mangsa dikhuatiri mati lemas, mayatnya masih belum ditemui sejak kerja-kerja mencarinya dilakukan kelmarin.

“Kita meneruskan operasi melibatkan 20 anggota bomba daerah Ledang dibantu 10 anggota unit selam dari Balai Bomba dan Penyelamat Segamat,” katanya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar mengesahkan menerima laporan kejadian tersebut.

“Operasi mencari akan diteruskan sehingga mayat mangsa ditemui dan punca kejadian masih dalam siasatan,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN, 4 FEBRUARI 2013

Tiada ulasan: