PENGUNJUNG SETIA

03 Februari 2012

PENANGAN MULUT MANIS 'DATUK'

Wartawan Sinar Harian

Yuriah-menunjukkan-bukti-transaksi--memasukkan-wang-ke-dalam-akuan-'Datuk-Haimi'
Datuk Haimi

LEDANG – “Dia sangat licik, bijak berkata-kata dan berper­watakan seperti seorang ahli perniagaan berjaya tetapi sebenarnya seorang penipu,” demikian luahan mang­sa yang mendakwa ditipu se­­orang lelaki yang mengaku memiliki gelaran ‘Datuk Seri Pa­­duka’.

Mangsa, Osman (bukan na­ma sebenar) berkata, lelaki terbabit berjaya mem­per­dayakan ramai mangsa hanya melalui tutur kata manisnya.

“Dengan taktik itu dia mampu menikmati keme­wa­han luar biasa hasil keuntungan melebihi puluhan jutaan ringgit.

“Lebih mengejutkan apabila ada kontraktor yang terpe­­daya dengan kata-katanya sehingga sanggup memberikan sebuah rumah bernilai RM4 juta dan kereta mewah kepada lelaki terbabit,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, dia mengenali lelaki terbabit pada 2007 mene­rusi seorang rakan yang membantunya mencari dana untuk pelaburan bagi projek mega jalur lebarnya.

Osman berkata, dia kerugian RM140,000, gara-gara ‘termakan’ janji-janji kosong ‘Datuk Seri Paduka’ itu.

“Dia janjikan im­bu­­han sangat lumayan sebanyak RM100 juta dan beberapa peratus saham dalam syarikat ji­ka projek dirancang ber­­jaya.

“Namun, tembelangnya ter­­­­­­­­­bongkar apa­­bila projek me­ga yang dirancang melibatkan penipuan ramai ahli perniaga­an yang babitkan ke­ru­gian ratusan ribu ringgit,” ka­tanya.

Katanya, pada masa sama, lelaki itu menyalahgunakan su­rat tunjuk minat (LOI) untuk mendapatkan pelabur dan mengambil dana daripada me­­reka sedangkan projek itu belum mendapat kelulusan rasmi.

“Dia turut palsukan surat pemberian (LOA) untuk tipu pelabur dan kontraktor supaya berikan wang komitmen yang dianggarkan bernilai sekitar RM50,000 hingga RM10 juta setiap seorang,” katanya.

Katanya, lelaki itu juga didapati terbabit dalam penganjuran skim pelaburan cepat kaya dan dia berjaya memungut pelaburan tanpa lesen pendeposit melibatkan wang melebihi RM5 juta.

“Pelaburan ini melibatkan seluruh negara,” katanya.

Osman berkata, setelah menyedari ditipu dia berusaha menjejaki lelaki licik itu untuk menuntut semula wangnya.

“Namun, sejak Oktober tahun lalu hingga kini, semua panggilan telefonnya tidak dijawab termasuk khidmat pesanan ringkas (SMS) juga tidak dibalas. Lelaki itu menghilangkan diri bersama wang pelaburan yang ‘dicuri’ daripada mangsanya,” katanya.

Seorang lagi mangsa, Sa­emah (bukan nama sebenar) dari Kuala Lum­pur berkata, dia bersama 10 rakan lain kerugian RM300,000 selepas menyertai pelaburan skim cepat kaya lelaki berkenaan.

“Sejak menyertai skim itu pada 2007, saya tidak pernah terima sebarang pulangan yang dijanjikannya.

“Apabila saya menuntut semula wang pelaburan, dia akan memberikan pelbagai alasan yang tidak munasabah,” katanya.

Katanya, dia tidak berpuas hati dan terus menjejaki lelaki itu termasuk pergi ke pejabatnya, tetapi terkejut mendapati pejabat berkenaan terlalu kecil yang hanya menempatkan sebuah kerusi dan meja.

“Dia juga dipercayai memiliki banyak pejabat bergerak bertujuan mengelakkan mang­­sa daripada menjejakinya.

“Susulan penipuannya, sa­ya buat laporan di Balai Polis Tangkak pada 26 Januari lalu dan merayu pihak berkuasa se­gera berkas ‘penipu’ terbabit bagi mengelakkan lebih ramai jadi mangsanya,” katanya.

Ketua Polis Daerah Le­dang, Superintendan Ha­run Idris ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan dan akan melakukan siasatan.

Bagaimanapun, katanya in­siden menimpa Saemah berlaku di Ampang dan polis Am­pang akan menyiasat perkara berkenaan.

SUMBER: SINAR HARIAN, 03 FEBRUARI 2012

Tiada ulasan: