PENGUNJUNG SETIA

28 September 2013

DUA MILIKI SENAPANG ANGIN DITAHAN

HARUN Idris (kanan) menunjukkan senapang angin buatan sendiri yang dirampas daripada dua lelaki di Ledang, Johor, kelmarin. 
 
LEDANG 27 Sept. - Polis menahan dua lelaki kerana memiliki senapang angin buatan sendiri dalam dua serbuan berasingan di Bukit Gambir dan Sagil pada Ahad dan Isnin lalu.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Harun Idris berkata, dalam serbuan pertama, polis menahan suspek berusia 35 tahun di sebuah bengkel motosikal di Bukit Gambir dekat sini pukul 1.20 pagi, Ahad lalu.

"Hasil risikan, pemeriksaan dilakukan dan menjumpai selaras senapang angin. Polis turut merampas sebuah enjin motosikal setelah suspek gagal memberi maklumat tepat berkaitannya.

"Ujian air kencing mendapati suspek positif dadah jenis syabu tetapi dia tidak mempunyai rekod lampau," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang di sini semalam.

Katanya, kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 29 (1) Akta Kesalahan Kecil 2001 dan Seksyen 3 Akta Senjata 1960.

Harun memberitahu, tangkapan kedua pula melibatkan seorang lelaki berusia 55 tahun di Kampung Melapang dekat Sagil pada pukul 5.30 petang keesokannya, juga hasil risikan pihaknya.

"Siasatan awal percaya senjata itu digunakan untuk menjaga kebun atau berburu. Suspek tidak mempunyai rekod lampau dan bebas daripada dadah.

"Kedua-dua yang ditahan disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api 1960," katanya.

Harun menasihati orang ramai supaya tidak membuat atau memiliki senjata api kerana menyalahi undang-undang.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 28 SEPTEMBER 2013

Tiada ulasan: