PENGUNJUNG SETIA

15 Januari 2011

GARIS PANDUAN INDUSTRI WALET


LEDANG: Kementerian Pertanian dan Asas Tani menyediakan buku Garis Panduan Industri Burung Walet Negara (IGP) bagi menyeragamkan undang-undang dan peraturan diamalkan pelbagai agensi terbabit dengan perusahaan berkenaan.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, garis panduan itu yang sudah mendapat kelulusan Kabinet minggu lalu akan dijual pada harga RM15 senaskah dan dijadual dilancarkan pada 19 Januari ini.

Menurutnya, pengusaha yang sudah dan bakal membabitkan diri dalam industri itu perlu mematuhi garis panduan yang terkandung dalam IGP berkenaan termasuk mematuhi segala syarat dan peraturan sebelum diberikan lesen.

Katanya, Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) yang diberi tanggungjawab terhadap pengeluaran lesen premis industri ini akan menentukan kelayakan pengusaha sebelum mereka mendapatkan kelulusan jabatan.

"Antara aspek yang diberi tumpuan ialah perladangan, pemprosesan, import eksport selain menyediakan premis mampan dan mesra alam.

"Langkah itu bertujuan menjamin pengeluaran sarang yang berkualiti tinggi serta memenuhi piawaian pemasaran global," katanya pada sidang media selepas melancarkan majlis penyerahan kunci Taman Industri Burung Walet Payamas, dekat Tangkak, Ledang, di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Pertanian negeri, Datuk Aziz Karpawi; Timbalan Ketua Pengarah (2) JPV, Datuk Dr Ibrahim Che Embong; Pengarah JPV negeri, Datin Paduka Dr Fauziah Embong dan Pengerusi Projek Taman Burung Walit Payamas, Datuk Saipol Bahari Suib.

Projek Taman Burung Walet Payamas diusahakan Syarikat Sialin Holding Sdn Bhd menyediakan 42 unit menternak walet yang dijual kepada pengusaha pada harga antara RM400,000 hingga RM750,000 setiap unit.

Noh berkata, syarat lain yang perlu dipatuhi ialah mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) jika premis itu dibina dalam kawasan majlis daerah dan bandaran.

SUMBER: HARIAN METRO, 15 JANUARI 2011

Tiada ulasan: