PENGUNJUNG SETIA

18 Januari 2011

HASIL PRODUK TERBAIK

LEDANG - Kejayaan Sialin Holding Sdn Bhd membangunkan taman burung walit di Payamas, Tangkak, di sini dijangka mampu menjadi satu daya tarikan pelancongan di daerah ini ke-pada pelancong luar.

Penaungnya, Datuk Saipolbahri Suib berkata, langkah berkenaan secara tidak langsung dapat mempopularkan lagi Ledang yang selama ini sudah terkenal dengan pelbagai tarikan seperti legenda Puteri Gunung Ledang.

Menurutnya, pembangunan yang pesat dan permintaan tinggi industri sarang burung walit di negara ini telah menarik minatnya untuk meneroka bidang terbabit.

“Kebelakangan ini, pe- nuaian sarang burung walit telah diusahakan secara besar-besaran dan memberi pulangan menguntungkan.

“Melihat kepada potensi ini, saya sanggup melabur dengan jumlah kos yang tinggi untuk membina kira-kira 40 unit rumah burung walit,” katanya pada ucapan Majlis Penyerahan Kunci Projek Industri Payamas, Tangkak, Ledang di sini, baru-baru ini.

Beliau berkata, projek industri sarang burung walit adalah yang pertama bukan sahaja di Johor bahkan di negara ini.

“Idea untuk membina taman ini adalah galakan daripada Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar yang berhasrat untuk menjadikan projek ini sebagai satu kebanggaan kepada rakyat negara ini.

“Menerusi projek ini, sarang burung walit akan dapat dikomersialkan di Malaysia dan diakui produk sarang burung walit di negara ini antara yang terbaik berbanding negara lain,” katanya.

Saipolbahri berkata, selain menjadi industri sarang burung walit, taman ini juga akan membangunkan industri lain berkaitan.

Katanya, pada masa sama, beliau merancang untuk mewujudkan pusat pembersihan sarang burung walit di sini.

“Bagi fasa pertama taman burung walit ini, saya menyasarkan mampu menghasilkan kira-kira 2000 kilogram sarang burung walit dalam tempoh masa tiga tahun akan datang.

“Saya menyeru kepada orang ramai supaya menceburi bidang ini kerana ia berimpak tinggi dan mampu memberikan pulangan yang lumayan,” katanya.

Difahamkan, majlis berkenaan dirasmikan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Pertanian Negeri Johor, Datuk Aziz Kaprawi; Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar Johor, Datin Paduka Dr Fauziah Embong dan Pegawai Daerah Ledang, Amran Abd Rahman.

SUMBER: SINAR HARIAN, 18 JANUARI 2011

Tiada ulasan: