PENGUNJUNG SETIA

16 Februari 2011

LGM PERKENAL KAD PINTAR TANGANI KECURIAN GETAH


Oleh Mohd Zin Ali

LEMBAGA Getah Malaysia (LGM) akan memperkenalkan penggunaan Kad Pendaftaran Jualan Pekebun Kecil Getah mulai pertengahan tahun ini bagi menangani kes kecurian getah yang semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Ketua Pengarah LGM, Datuk Dr Salmiah Ahmad, berkata kenaikan harga getah sehingga mencecah RM8 sekilogram pada peringkat ladang sejak setahun lalu menyebabkan meningkatnya kes kecurian sehingga mengakibatkan ramai pekebun kecil menanggung kerugian agak besar.

Beliau berkata, sebagai agensi bertanggungjawab di bawah Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, LGM mengambil langkah jitu untuk menangani masalah itu dengan memperkenalkan penggunaan Kad Pendaftaran Jualan Pekebun Kecil Getah.

"Kad jualan yang dikeluarkan secara percuma kepada setiap pemilik dan pengusaha kebun kecil getah itu bukan saja sebagai pengenalan tetapi juga pengiktirafan LGM kepada warga pekebun kecil yang memberi sumbangan besar kepada pengeluaran getah negara," katanya di Kuala Lumpur, semalam.

Dr Salmiah berkata, sasaran pendaftar yang wajib mendaftar adalah mereka yang terdiri daripada pemilik, pengusaha, syarikat dan koperasi yang mengusahakan kebun getah tidak melebihi 40.47 hektar dan sudah mengeluarkan hasil.

Beliau berkata, sejak program pendaftaran itu bermula Jun tahun lalu, 90,244 daripada 165,000 pekebun kecil seluruh negara sudah didaftarkan dan memiliki kad berkenaan.

"Kad pintar yang mengandungi cip mikro itu mengandungi maklumat peribadi pekebun kecil seperti nama, alamat, MyKad, luas kebun dan gambar dengan semua data asas itu disimpan di dalam pangkalan data khas yang mengandungi maklumat seperti nombor geran/lot, hak milik, luas kebun, maklumat kebun, maklumat sosio ekonomi dan penyelenggaraan kebun.

"Objektif utama pengeluaran kad jualan getah ini untuk mewujudkan satu pengenalan kepada pekebun kecil getah untuk digunakan apabila menjual getah di pasaran tempatan.

"Selain itu, ia membantu mengurangkan atau mencegah kes curi getah pada peringkat ladang dan mengekang kegiatan penjualan getah curi, membangunkan pangkalan data pekebun kecil seluruh negara serta memudahkan pengurusan dan penyaluran bantuan kepada pekebun kecil," katanya.

SUMBER: BERITA HARIAN, 16 FEBRUARI 2011

1 ulasan:

moanmend berkata...



Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
loan at 3% interest rate, Contact us via email:
homefund01@gmail.com

(1) Full Name
(2) Full Address
(3) Country
(4) Age
(5) Occupation
(6) Tell phone number
(7) Sex:
(8) Loan Amount needed:
(9) Loan Duration

Email us at: homefund01@gmail.com