PENGUNJUNG SETIA

17 Disember 2012

JKM PERTIMBANG BANTU KELUARGA 'BUDAK TROLI'


Ledang: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menimbang menghulurkan bantuan bagi meringankan beban keluarga seorang kanak-kanak yang dikesan sering merayau di sebuah pasar raya dekat Tanjung Agas di sini.

Pegawai Kebajikan Ledang, Ab Gani Ab Bakar, berkata selepas menerima maklumat dari BH, pihaknya menghantar kakitangan ke rumah keluarga terbabit untuk memberi nasihat terlebih dulu memandangkan tindakan membiarkan anak tanpa jagaan satu kesalahan.

"Mereka dikesan menghuni sebuah rumah kecil dan memang berlatar belakang susah. Kanak-kanak itu mungkin bertindak bagi mengisi masa lapang ketika cuti sekolah ini.

"Peringkat awal ini, kita beri nasihat serta boleh juga memanggil ibu bapanya untuk sesi kaunseling. Kita juga akan cuba memberikan bantuan lain sewajarnya termasuk menerusi Skim Bantuan Kanak-Kanak, jika keluarga itu mempunyai masalah," katanya ketika dihubungi.

Mengundang simpati

Beliau mengulas pendedahan BH semalam, mengenai kehidupan harian seorang budak berusia tujuh tahun yang berkeliaran sendirian di sebuah pasar raya dekat Tanjung Agas di sini dari pagi hingga malam.

Keletah budak terbabit menarik perhatian orang ramai kerana dilihat sering membantu peniaga dan pengunjung pasar raya itu menolak troli barangan atau mengangkat barang-barang tanpa meminta upah.

Keadaannya dirinya itu mengundang simpati dan keprihatinan orang ramai yang bimbang kejadian tidak diingini termasuk jenayah menimpanya.

Ab Gani berkata, perkara itu masih dalam siasatan dan jika layak kanak-kanak itu boleh dipertimbangkan untuk bantuan seawal tahun depan.

SUMBER: BH 17 DISEMBER 2012

Tiada ulasan: