PENGUNJUNG SETIA

25 November 2011

KEPAK 2011 KINI SINGGAH DI LEDANG

LEDANG 24 Nov. - Karnival Kerjaya, Perniagaan dan Kemahiran 2011 (Kepak 2011) kini singgah ke Ledang setelah menjelajah empat daerah utama iaitu Johor Bahru, Kota Tinggi, Mersing dan Batu Pahat sebelum ini.

Program itu berlangsung di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim bermula hari ini hingga Ahad, mulai 9 pagi hingga 6 petang bukan sahaja menawarkan peluang kerjaya, perniagaan dan kemahiran kepada penduduk setempat malah dari Muar dan Segamat.

Secara keseluruhannya, sejak penganjuran sebanyak empat kali, Kepak 2011 mencatatkan kehadiran hampir 40,000 pengunjung bagi mengambil peluang mendapatkan kerjaya, perniagaan serta mempertingkatkan kemahiran diri.

Semua itu selari dengan matlamat utama ingin membantu meningkatkan pendapatan golongan berpendapatan RM2,000 ke bawah.

Menurut Pengurus JobsMalaysia Centre, Mohd. Syahrul Syahid Mohd. Salleh, sepanjang penganjuran Kepak 2011, seramai 722 pencari kerja telah ditempatkan segera bagi mengisi kekosongan jawatan yang ada, manakala seramai 1,424 pencari kerja masih lagi menunggu maklum balas pihak majikan atau menunggu panggilan untuk temuduga kedua sebelum ditempatkan di mana-mana industri atau perkhidmatan.

"Penempatan kerja itu diberikan kepada golongan siswazah dan bukan siswazah sama ada dalam bidang industri pembuatan dan perkhidmatan.

"Sebanyak 12,350 kekosongan jawatan ditawarkan di wilayah Iskandar Malaysia, dengan 7,299 melibatkan bidang pembuatan manakala 5,051 lagi bidang perkhidmatan," katanya.

Bagaimanapun, pekerja berkemahiran tinggi amat diperlukan seiring dengan pembangunan Iskandar Malaysia yang sedang rancak berkembang bagi membolehkan perkhidmatan bertaraf dunia diberikan kepada pelancong tempatan dan luar negara.

Selain itu, Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Perbadanan Usahawan Negeri Johor (PUJB) turut mendapat maklum balas positif melalui pameran yang diadakan.

Kepak 2011 di Ledang kali ini mempunyai kelainan serta penambahbaikan berbanding program sebelumnya dengan pengisian pelbagai aktiviti termasuk pameran kerjaya, perniagaan dan kemahiran, program kerjaya dan mencari harta karun anjuran Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA).

Pada Sabtu ini berlangsung acara bola sepak jalanan sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor, demonstrasi batik air brush oleh Institut Latihan Perindustrian (ILP) Ledang dan Forum Perdana Sambutan Maal Hijrah 1433H/2011M pada malamnya.

Pengunjung juga berpeluang menyertai Charity ride pada Ahad bermula 10 pagi hingga 3 petang di Dataran Ledang.

Kepak 2011 Ledang akan dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman esok. Utusan Malaysia adalah akhbar rasmi Kepak 2011.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 25 NOVEMBER 2011

Tiada ulasan: