PENGUNJUNG SETIA

23 Julai 2012

HIJRAH KOMITED TERUS MAJU

NOR ‘ASYIKIN MAT HAYIN

Mohamad menunjukkan bio seramik yang diperbuat daripada cengkerang laut.
Mohamad menunjukkan bio seramik yang diperbuat daripada cengkerang laut.
 
Pengalaman 19 tahun bekerja di enam syarikat ternama penjual alat penapis air, menjadi sandaran buat Ketua Pegawai Eksekutif Hijrah Toyyibah Network (Hijrah), Mohamad M Said membuka syarikat menjual penapis air keluaran Bumiputera pertama di negara ini.

Bertempat di Jalan Abdul Ghani, Tangkak, Ledang, syarikat Hijrah yang bermula sejak enam tahun lalu, kini berkembang maju dan mempunyai 16 produk penapis air yang diperakui halal daripada Jabatan Agama Islam (Jakim), selain kelulusan Kementerian Kesihatan.

Menggunakan slogan ‘Halal untuk semua’, Hijrah dilihat sebagai penyelesaian masalah kepada pengguna yang mementingkan penggunaan alat penapis air yang halal dan terjamin kebersihannya.

Kajian bersama penyelidik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), ujian dilakukan terhadap bahan utama dalam pembuatan kartrij bio seramik  iaitu menggunakan cangkerang laut yang kaya dengan magnesium dan kalsium bagi menggantikan tulang haiwan yang disifatkan tidak halal.

Mohamad berkata, penggunaan cangkerang laut sebagai kartrij penapisan air tidak meluas kerana harganya yang agak mahal, berbanding tulang haiwan.

Menurutnya, sebagai syarikat pengeluar penapis air, pihaknya tidak berdepan masalah untuk mendapatkan bahan tersebut dengan harga yang rendah.

“Sebagai umat Islam, kita wajar mencari dan menggunakan alat penapis air yang mempunyai logo halal.

“Kami akan memastikan kerja-kerja pemasangan alat ini mengikut syariah dengan seluruh ruang pejabat dan kilang akan dipasang dengan alunan bacaan ayat suci al-Quran bagi memperoleh keberkatan dan mengelakkan sebarang gangguan,” katanya.

Mohamad berkata, produk terkini keluarannya iaitu alat penapis air menggunakan buluh dan tempurung kelapa yang dikenali sebagai Bio Ionize Bamboo.

“Buluh mempunyai banyak keistimewaan kerana kandungan anti oksida yang tinggi dan dipercayai boleh menghindarkan pelbagai penyakit termasuk gout.

“Hijrah sememangnya memberi fokus kepada pengguna Islam untuk membantu mereka menikmati kehidupan sihat dengan cara minum minuman yang bersih dan bebas toksid,” katanya.

Beliau berkata, pengguna tidak perlu bimbang kerana produk Hijrah dijual dengan harga yang berpatutan antara RM500 hingga RM2,400.

Bagi pengguna yang tidak berkemampuan tetapi mempunyai hasrat untuk memiliki alat penapis air katanya, syarikatnya turut menyediakan pembelian melalui skim ansuran mudah bulanan serendah RM60 sebulan tanpa faedah.

Katanya, Hijrah turut menawarkan sistem pembelian tukar ganti pada produk penapis air yang tidak mempunyai logo halal dengan harga RM200 hingga RM300.

“Jadi wang ini boleh digunakan sebagai wang pendahuluan untuk membeli produk penapis air Hijrah, secara tidak langsung dapat meringankan beban pengguna.

“Sejak tahun 2006, Hijrah sudah menjual hampir 25,000 penapis air yang dibantu oleh 250 stokis seluruh negara,” katanya.

Mohamad tidak pernah berasa gentar dengan persaingan yang ada kerana yakin dengan kekuatan yang dimiliki oleh Hijrah.

“Kami memberikan perkhidmatan terbaik termasuk menghantar surat dalam masa 30 hari sebelum tamat tempoh kartrij yang tidak ditawarkan syarikat lain.

“Bayaran serendah  RM100 dikenakan dan penukaran ini dilakukan secara berasingan,” katanya.

Beliau juga menyasarkan untuk memiliki 500 stokis hujung tahun ini, di mana setiap stokis memerlukan modal RM2,000 dan pihaknya akan memberi produk bernilai hampir RM10,000, bagi membantu orang Islam berniaga menambah pendapatan.

SUMBER: SINAR HARIAN, 23 JULAI 2012

Tiada ulasan: