PENGUNJUNG SETIA

16 September 2013

DENGAR DUA DAS TEMBAKAN

Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus; Ahmad Ismail


Ledang: "Sebaik tiba di garaj depan rumah, saya terdengar dua das tembakan dari arah ruang tamu kediaman.

"Saya masuk ke dalam dan terkejut mendapati abang ipar terkulai di atas meja manakala bapa telentang di lantai, keadaan bapa sungguh menyayat hati kerana dia ditembak di kepala," kata Mohd Noorshairazi Abdul Kadir, 25, semalam.

Mohd Noorshairazi adalah anak bongsu kepada Abdul Kadir Md Arif, 66, yang maut selepas ditembak menantunya Lans Koperal Fadzly Omar, 29, di rumah mangsa di Jalan Sialang, Tangkak di sini, jam 7.15 malam kelmarin.

Kira-kira sejam sebelum itu, suspek dipercayai menembak isterinya Norakmal Abdul Kadir, 28, di kuarters polis FELDA Chempelak, Labis, Segamat.

Suspek yang bertugas di pondok polis tanah rancangan berkenaan kemudian memandu kereta Proton Wira bersama anak lelakinya yang berusia dua tahun pulang ke kediaman mentuanya lalu menembak lelaki berkenaan.

Menurut Mohd Noorshairazi, sebelum kejadian, dia dan ibunya Rogayah Alip, 62, dalam perjalanan ke pekan Ledang sebelum dia dihubungi abang sulungnya Mohd Izam, 30-an.

"Abang menghubungi saya memaklumkan ada sesuatu yang tidak kena dan meminta saya segera pulang ke rumah.

"Kami berpatah balik dan terkejut apabila terdengar bunyi tembakan berkenaan. Saya segera menghubungi polis dan ambulans, namun bapa disahkan meninggal dunia sebaik tiba di Hospital Tangkak," katanya.

Menurut Mohd Noorshairazi, walaupun sedih, dia bersyukur kerana ketika kejadian, kakaknya Nurzafirah, 26, dan Mohd Izam berada di luar rumah bersama anak tunggal suspek Fatih Haziq.

"Saya tidak tahu apa akan berlaku jika ketiga-tiganya turut berada di dalam rumah ketika kejadian," katanya.

Menurut Mohd Noorshairazi, dia tidak menyangka masalah rumah tangga kakak dengan abang iparnya begitu serius sehingga menyebabkan kejadian menyayat hati itu.

Katanya, memang menjadi kebiasaan setiap petang Jumaat, abang iparnya itu datang untuk menjemput Norakmal serta Fatih Haziq pulang ke FELDA Chempelak sebelum kembali semula ke Tangkak pada petang Ahad.

"Arwah kakak seorang yang pendiam dan tidak pernah mengadu apa-apa berkaitan masalah rumah tangga mereka.

"Selain itu, abang ipar juga tidak pernah menunjukkan sebarang perlakuan pelik atau sikap panas baran apabila pulang ke sini (Jalan Sialang).

"Namun, sejak kebelakangan ini, anak saudara (Fatih Haziq) enggan berengggang dengan arwah kakak dan mungkin itu petanda dia akan berpisah dengan ibunya buat selama-lamanya," katanya.

SUMBER: HARIAN METRO, 16 SEPTEMBER 2013

Tiada ulasan: