Pada alaf ini, pendidikan di sekolah tidak harus
memencilkan diri dan bergerak tanpa hala tuju yang jelas dan selaras.
Sekolah perlu melihat kejayaan sekolah lain untuk dijadikan model
melalui perkongsian bestari.
Demikian juga, guru sebagai petugas pendidikan tidak seharusnya
berpuas hati dengan kemahiran yang diterima semasa di kampus.
Sebaliknya, mereka perlu menggali dan mencari kepakaran dalam bidang
mereka melalui perkongsian bestari.
Mereka boleh membentuk kumpulan rakan sekerja untuk membangunkan
program di sekolah. Aktiviti ini dapat meningkatkan kepakaran mereka
dalam tugas yang dipertanggungjawabkan.
Setiap sekolah mudah mengakses maklumat daripada pelbagai sumber
untuk mendapat maklumat. Pengetua atau guru besar selaku pengurus
sekolah mempunyai peranan penting untuk memilih hala tuju masing-masing
dan tidak hanya menunggu arahan daripada pihak lain.
Pengetua atau guru besar harus melakukan perkongsian bestari di sekolah dengan institusi pendidikan di tempat lain.
Perkongisn bestari dapat difahamkan sebagai pertukaran pendapat,
program, modul, aktiviti dan sebagainya di sekolah atau tempat lain
untuk dilaksanakan di sekolah masing-masing.
Program perkongsian ilmu dapat dilaksanakan oleh kumpulan pemimpin
dan pelaksana pendidikan di sekolah. Tegasnya, mereka tidak boleh
berseorangan untuk membina kecemerlangan sekolah.
Perkongsian bestari harus dimulakan secara mikro hingga peringkat makro.
Mikro melibatkan sekumpulan guru di sekolah. Contohnya program lesson study iaitu sekumpulan guru yang merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) bersama-sama.
Akhirnya, mereka bukan sahaja mendapat hasil yang cemerlang, malah memperoleh kepakaran yang menjadi rujukan pihak lain.
Sementara program makro melibatkan guru dan pelajar di sekolah dengan
guru-guru sekolah lain di peringkat daerah, negeri, kebangsaan atau
antarabangsa.
Selain mengakses media massa, mereka boleh mengadakan lawatan ke
negara lain untuk mengadakan perkongsian bestari. Langkah ini
membolehkan mereka melihat sendiri dan merasai pengalaman orang lain.
Sekolah telah melaksanakan program Kumpulan Mutu Kerja (KMK), kajian
tindakan dan sebagainya yang diubah suai dengan ukuran pendidikan untuk
mencari jalan meningkatkan kecemerlangan di sekolah.
Mereka membuat kajian serta pelaksanaan aktiviti di sekolah
berdasarkan kekuatan dan ancaman yang terdapat di sekolah. Penemuan
mereka sudah pasti boleh menjadi rujukan guru-guru lain atau
sekolah-sekolah lain.
Sekolah juga boleh membuat perkongsian bestari dengan sekolah
berhampiran. Mereka duduk bersama dengan mengadakan seminar,
pembentangan kertas kerja atau sebagainya. Mereka boleh memanfaatkan
guru cemerlang di sekolah masing-masing atau menggunakan kepakaran dan
kejayaan sekolah untuk dikongsi bersama dengan sekolah berhampiran.
Sekolah juga boleh mengadakan lawatan penanda aras di sekolah-sekolah
yang telah berjaya melaksanakan program mereka. Lawatan tersebut boleh
dijadikan asas untuk dilaksanakan di sekolah mereka selaras dengan
keperluan dan kekuatan yang ada di sekolah masing-masing.
Sementara sekolah yang telah terbukti dan diiktiraf mencapai
kecemerlangan dengan penganugerahan sekolah bestari, sekolah berprestasi
tinggi atau sekolah yang mendapat bai'ah, seharusnya menguar-uarkan
program mereka melalui media massa atau blog agar dapat dikongsi bersama
dengan sekolah-sekolah lain.
Sekolah kluster cemerlang ini boleh menjemput sekolah lain untuk
datang ke sekolah mereka bagi melihat program yang telah dilaksanakan.
Langkah ini secara tidak langsung membantu negara untuk meningkatkan
mutu pendidikan.
Guru yang kreatif boleh merancang dan melaksanakan program
kecemerlangan dengan memilih aktiviti yang sesuai di sekolah
masing-masing berdasarkan latar belakang dan persekitaran sekolah.
Situasi sekolah di bandar berbeza dengan sekolah di luar bandar,
sekolah asrama, sekolah berprestasi tinggi dengan sekolah harian.
Kepakaran guru di sekolah berkenaan masih boleh diterapkan di sekolah
lain melalui usaha kreatif guru.
Melalui perkongsian bestari dapat membuka minda guru melaksanakan
sesuatu di sekolah serta meningkatkan kepakaran mereka. Langkah ini amat
dituntut demi melahirkan lebih ramai guru yang benar-benar menguasai
pedagogi pendidikan. Pengalaman mereka amat diperlukan untuk
melaksanakan program Rakan Peningkatan Sekolah (SiPartners+) dan
Pembimbing Pakar Pembangunan Sekolah (SISC+) yang akan dilaksanakan
menjelang 2014.
SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 16 SEPTEMBER 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan