PENGUNJUNG SETIA

11 September 2011

CURI BARANG MAJIKAN

LEDANG - Dua bekas pekerja diibaratkan seperti kacang lupakan kulit apabila tergamak menipu majikan dengan mencuri barangan bahan binaan milik majikan sebagai jalan pintas untuk memperoleh wang tambahan.

Bagaimanapun, kelicikan mereka untuk menutup kesalahan dengan berhenti kerja secara drastik itu gagal selepas majikan berjaya mengesan perbuatan mereka.

Berikutan pembongkaran kegiatan mereka majikannya membuat laporan polis dan gerakan mengesan suspek dijalankan serta merta.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris berkata, kedua-dua suspek yang berusia 21 dan 23 tahun ditahan kira-kira jam 12.15 tengahari pada 5 September lalu.

Menurutnya, dengan penangkapan suspek berjaya menyelesaikan kejadian misteri kehilangan barangan binaan kontraktor itu di Gersik.

“Pada mulanya, majikan berkenaan tidak mengesyaki perbuatan pekerjanya tetapi apabila mereka berhenti kerja secara mengejut kira-kira seminggu sebelum hari raya berjaya membongkar segalanya.

“Anggota Jabatan Siasatan Jenayah berjaya menahan kedua-dua suspek di kediaman mereka di Pagoh,” katanya pada sidang media, kelmarin.

Beliau berkata, dalam tangkapan berkenaan polis turut merampas tong cat 20 liter, 18 kotak jubin dan dua beg simen.

Harun berkata, bagaimanapun, polis masih menjalankan siasatan menyeluruh untuk mengenal pasti motif suspek mencuri barangan berkenaan sama ada untuk dijual ataupun kegunaan sendiri.

“Suspek telah didakwa Mahkamah Majistret di bawah Seksyen 381 Kanun Keseksaan atas kesalahan mencuri dan menyimpan barang curi dan boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih tujuh tahun atau denda.

“Setiap suspek turut dijamin sebanyak RM1,500 sehingga kes disebut semula pada 12 September ini,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN, 11 SEPTEMBER 2011

Tiada ulasan: