PENGUNJUNG SETIA

15 September 2011

PENIAGA DAKWA DIKASARI

LEDANG – “Bukan setakat dikasari, bahkan saya turut dihamun dengan kata-kata yang kesat.”

Demikian kata seorang peniaga yang mendakwa dikasari tiga penguatkuasa ketika mahu merobohkan beberapa buah khemah yang berada di gerainya di Dataran Ledang, di sni.

Dalam kejadian itu, Faizah Skeih Mohialdin, 36, mendakwa dia tolak kerana cubaannya untuk menangguhkan operasi perobohan itu yang dikatakan tidak mengikut syarat yang ditetapkan sepertimana yang tertera dalam sepucuk surat yang diterima peniaga sebelum itu.

“Saya menerima notis arahan itu sekitar 5 September lalu yang mengarahkan peniaga membuka khemah jualan yang berada di pekarangan gerai dan notis bertempoh tiga hari sebelum tindakan boleh diambil.

“Tetapi surat itu bertarikh pada 4 September dan ia lewat diserahkan kepada kami. Peniaga mahu tindakan perobohan itu ditangguhkan buat sementara waktu,” katanya kepada Sinar Harian.

Faizah berkata, pada mulanya dia menghubungi pihak berkenaan, namun panggilannya tidak dilayan.

“Sebaliknya saya tetap diarahkan supaya membuka khemah yang berada di hadapan gerai dengan kadar segera. Saya terpaksa akur dengan arahan ini dan kemudiannya berjanji akan membuka khemah berkenaan,” katanya.

Namun begitu dakwanya, pada 7 September lalu, tiga penguatkuasa datang secara terburu-buru untuk cuba merobohkan khemahnya.

“Saya faham mengenai undang-undang dan jika notis surat itu bagi tempoh tiga hari, bermakna selepas jam 12 tengah malam.

“Selepas tempoh tersebut, jika peniaga masih ingkar dengan arahan itu, maka pihak berkenaan berhak untuk mengambil tindakan sedemikian,” katanya.

Menurutnya, :kekecohan berlaku sekitar jam 10 pagi itu sehingga mengundang campur tangan peniaga lain sebelum keadaan menjadi reda.

Faizah berkata, kejadian itu turut mengundang campur tangan Adun Tangkak, Goh Tee Tee yang terus turun padang bagi meninjau permaslahan yang dialami kumpulan kecil peniaga terbabit.

SUMBER: SINAR HARIAN, 15 SEPTEMBER 2011

Tiada ulasan: