PENGUNJUNG SETIA

04 November 2010

KESAN KELUARGA BERGAJI BAWAH RM2,000



Oleh Hai Rozzaman Jalal


LEDANG
: Kerajaan Johor akan memulakan pendekatan mengesan keluarga yang berpendapatan bulanan kurang RM2,000 mulai tahun depan bagi membolehkan anak mereka diberi bantuan memasuki pusat latihan kemahiran.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata kerajaan negeri berharap langkah itu sekurang-kurangnya membolehkan anak daripada keluarga berpendapatan rendah ini mendapat bantuan kerajaan negeri mendapatkan latihan kemahiran di peringkat sijil dan diploma dalam tempoh dua hingga empat tahun akan datang.

"Kita akan memilih anak yang mempunyai kelulusan di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk diberi latihan kemahiran dan kita perlu membantu keluarga berpendapatan rendah ini tidak kira di mana mereka tinggal," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Bungkusan Kepada Keluarga Miskin Sempena Perayaan Deepavali Peringkat Daerah Ledang anjuran Badan Amal Tenaga Isteri Wakil-wakil Rakyat Negeri Johor (JUITA) di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Tangkak.

Abdul Ghani berkata, dengan pendekatan itu, golo ngan berpendapatan rendah akan mempunyai anak atau ahli keluarga yang terlatih untuk mendapatkan tempat dan peluang pekerjaan yang dapat mempertingkatkan ekonomi keluarga.

Katanya, kemahiran diperlukan untuk mendapatkan pekerjaan yang disediakan dan beliau percaya melalui program itu sebanyak 30 peratus rakyat Johor mempunyai pendapatan bulanan di bawah RM3,000.

SUMBER: BERITA HARIAN EDISI JOHOR, 4 NOVEMBER 2010

Tiada ulasan: