PENGUNJUNG SETIA

10 April 2012

JANGAN BERI TEKANAN PADA ANAK


WARTAWAN SINAR HARIAN

LEDANG – Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mengingatkan ibu bapa supaya tidak terlalu memberikan tekanan kepada anak-anak dengan menetapkan syarat kepada mereka mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.

Menurutnya, tindakan sedemikian akan memberi kesan emosi kepada anak-anak sehingga menjejaskan tumpuan terhadap pelajaran, malahan ada sebilangannya yang gagal.

“Ibu bapa wajar membantu mereka dengan memberikan sokongan, bimbingan dan perhatian dalam membentuk keyakinan untuk belajar bersungguh-sungguh.

“Setiap ibu bapa pasti menyimpan harapan tinggi mahu lihat anak mereka berjaya tetapi mereka juga harus mempunyai rasa tanggungjawab dan komited membantu serta mendorong mereka memberikan tumpuan sepenuhnya dalam pembelajaran,” katanya ketika berucap
merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) kali ke-39 Sekolah Kebangsaan Parit Kasan (SKPK), di sini.

Jelas beliau, untuk merealisasikan impian tersebut, maka tanggungjawab itu tidak seharusnya diserahkan sepenuhnya kepada pihak sekolah semata-mata.

“Walaupun kita mahu lihat anak berjaya dalam pelajaran tetapi perlu mengelakkan daripada menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya kepada pihak sekolah semata-mata dan ibu bapa perlu bekerjasama dengan pihak sekolah untuk membina kecemerlangan anak-anak bersama.

“Ibu bapa juga memainkan peranan penting untuk menasihat dan memberikan kemudahan belajar seperti menghantar anak ke kelas tambahan selain pembelajaran yang diperoleh di sekolah,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gambir, M Asojan; Ketua Penolong Pegawai Daerah Ledang, Mustaffa Kamal Datuk Shamsuddin; Yang Dipertua PIBG, Padil Md Amin dan Guru Besar, Nik Fauziah Nik Yusoh.

Tambah Abdul Ghani, peluang melanjutkan pelajaran semakin luas dan mereka perlu merebut peluang yang diberikan.

“Sebagai contoh, Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) memperuntukkan kira-kira RM3 juta setiap tahun bagi membolehkan kira-kira 70,000 pelajar terpilih mengikuti Projek Hikmah – Tiusyen Kampung secara percuma.

“Ia bertujuan membantu pelajar kurang berkemampuan mengikuti kelas tambahan bagi meningkatkan penguasaan dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan yang diharapkan,” katanya.

Katanya, keberkesanan program itu sudah terbukti apabila ramai pelajar yang mengikuti program tersebut berjaya mencapai matlamat yang ditetapkan.

“Untuk sampingannya, anak-anak digalakkan menyertai program kokurikulum bagi membina jati diri yang kukuh untuk menghadapi cabaran masa depan yang hebat," katanya.

Dalam majlis itu, Abdul Ghani turut menyampaikan Anugerah Kecemerlangan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2011 kepada tiga murid yang memperolehi 5A dan lima murid 4A termasuk wang tunai sumbangan PIBG sekolah berkenaan.

SUMBER: SINAR HARIAN, 10 APRIL 2012

Tiada ulasan: