PENGUNJUNG SETIA

24 April 2012

MAUT DISERANG AMUKAN LEBAH

Oleh Hai Rozzaman Jalal


LEDANG: "Pada mulanya saya sangka keadaan suami yang disengat lebah tidak serius, namun apabila tiba di lokasi dan melihat tubuh kaku suami dengan mukanya penuh kesan sengatan, saya terkejut dan hanya terdiam.

"Lebih menyedihkan apabila mengenangkan kesakitan dialami suami akibat disengat sebelum meninggal dunia," kata Norlidah A Rahim, 49, isteri kepada Ramdan Harun, 54, yang meninggal dunia akibat serangan lebah, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, Ramdan yang juga polis bantuan sedang meronda di kawasan sekitar Ladang Bukit Serampang di sini.

Ramdan yang menunggang motosikal dikatakan meronda sendirian sebelum diserang sekumpulan lebah.

Norlidah berkata, beberapa hari sebelum kejadian, suaminya hanya mengadu keletihan dan tidak menunjukkan sebarang perubahan pelik.

"Saya tidak menyangka apa-apa dan beranggapan dia letih. Sehari sebelum kejadian, suami bersungguh-sungguh mahu mendapatkan rawatan bekam dan sempat melakukannya di Tangkak.

"Malah pada pagi kejadian, dia sempat bersarapan di rumah pada jam 6 pagi sebelum keluar bertugas," katanya ketika ditemui di Kuarters Kakitangan Ladang Sagil, semalam.

Menurut Norlidah, pada jam 9.45 pagi, dia dikejutkan dengan panggilan telefon daripada seorang penduduk di Sengkang mengatakan suaminya terjatuh akibat serangan lebah.

"Saya sedih melihat keadaan suami namun reda dengan kejadian," katanya.

Penolong Pengurus Ladang Sagil, S Karthigesu berkata, kejadian berlaku jam 9.30 pagi ketika Ramdan meronda di lokasi.

Katanya, sebelum kejadian, Ramdan meronda di Ladang Sagil dan pada jam 7.30 pagi, melaporkan diri untuk meronda di sekitar Ladang Bukit Serampang.

"Kami dapati lebah menyerang Ramdan datang dari kebun getah di Kampung Hang Tuah, Sengkang dan ia dipercayai mengamuk akibat diganggu burung helang," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris mengesahkan kejadian.

Katanya, jenazah mangsa dibawa ke Hospital Tangkak untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya.

SUMBER: HARIAN METRO, 24 APRIL 2012

Tiada ulasan: