PENGUNJUNG SETIA

18 Januari 2014

LARANG EKSPORT 'IKAN RAKYAT' KE SINGAPURA

Oleh Shaiffulazhar Misri


Ledang: Sebanyak sembilan spesies ikan `rakyat' dilarang untuk dieksport ke Singapura berkuatkuasa 1 hingga 28 Januari ini bagi memastikan bekalan di Johor mencukupi untuk menampung keperluan pengguna menjelang Tahun Baharu Cina.

Ikan yang dilarang dieksport itu membabitkan jenis bawal putih, udang besar, kembung, selar, cencaru, selayang, tenggiri dan beberapa spesies air tawar seperti talapia dan keli.

Timbalan Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Johor, Khairunnisak Omar, berkata langkah itu dilaksanakan bagi menangani masalah kekurangan bekalan selain mengawal kenaikan harga ikan.

Dikawal ikut kuota

"Selain jenis ikan rakyat itu, ikan lain dibenarkan untuk dieksport pada tempoh berkenaan tetapi dikawal mengikut kuota ditetapkan. Pengeksport perlu mendapat kebenaran dalam tempoh sehari sebelum dihantar ke negara jiran berdasarkan kuantiti dibenarkan.

"Kita mahu bekalan ikan di negeri ini cukup sebelum ia dieksport ke negara jiran. Kebiasaannya, Singapura akan mengeksport pula ke negara luar selepas mendapat bekalan ikan dari sini," katanya selepas menyampaikan Elaun Sara Hidup Tunai Persatuan Nelayan Kawasan Ledang kepada 120 nelayan berjumlah RM24,400 di Dewan Tun Syed Nasir, Tanjung Agas, di sini, semalam.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serom, Abd Razak Minhat dan Pengarah Perikanan Negeri Johor, Hamid Yassin.

Khairunnisak berkata, sejak larangan mengeksport itu dikuatkuasakan, pihaknya mengesan cubaan pihak tidak bertanggungjawab membawa keluar ikan berkenaan secara haram ke negara jiran.

INFO

Spesies ikan `rakyat¿ dilarang dieksport ke Singapura

* jenis bawal putih, udang besar, kembung, selar, cencaru, selayang, tenggiri dan beberapa spesies air tawar seperti talapia dan keli

SUMBER: HARIAN METRO, 18 JANUARI 2014

Tiada ulasan: