PENGUNJUNG SETIA

21 Januari 2014

PEMBAKARAN TERBUKA PUNCA TANAH GAMBUT TERBAKAR

Ledang: Pembakaran terbuka dan cuaca panas dipercayai punca kira-kira 40 hektar tanah gambut milik pekebun di Sengkang Batu 20 dekat Bukit Gambir di sini, terbakar sejak Jumaat lalu.

Kawasan terjejas membabitkan ladang kelapa sawit, kebun pisang, jambu dan belukar.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Gambir, A Hamid Awaludin, berkata operasi memadam kebakaran membabitkan 40 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Zon Muar, Bukit Gambir, Tangkak, Labis, Segamat Jalan Abdullah dan Segamat Putra.

Kerja memadam 10 jam sehari


Kerja memadam dijalankan lapan jam setiap hari bermula 8 pagi hingga 6 petang berikutan kawasan tanah gambut yang terbakar itu sukar dipadamkan.

Pasukan itu menggunakan enam van, sebuah lori, tiga kenderaan utiliti sukan (SUV) dan enam pam air untuk kemudahan logistik berikutan jentera bomba tidak boleh memasuki kawasan kebakaran.

"Cuaca panas dan angin kuat menyukarkan kerja memadam api. Operasi itu membabitkan penggunaan air parit, selain membina takungan air bagi mengekalkan paras air.

"Setakat ini, kira-kira 20 peratus kawasan kebakaran berjaya dipadamkan dan kami berusaha untuk mengawal dan memadamkan kebakaran dengan segera," katanya.

SUMBER: BH 21 JANUARI 2014

Tiada ulasan: