PENGUNJUNG SETIA

06 Mac 2013

PENJENAYAH DIBERKAS DI BALAI POLIS

HARUN Idris menyerahkan sijil penghargaan dalam Perhimpunan Bulanan IPD Ledang, di Balai Polis Bukit Kepong, Muar, semalam. 
 
MUAR 5 Mac - Seorang lelaki yang memiliki tujuh rekod kesalahan jenayah lampau ditahan ketika membuat laporan berkaitan kehilangan kereta di Balai Polis Sungai Mati dekat sini baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Harun Idris berkata, lelaki berusia 42 tahun itu ditahan pukul 11.31 malam pada 21 Februari lalu setelah didapati dalam keadaan mencurigakan semasa membuat laporan polis.

Beliau berkata, polis kemudian membuat pemeriksaan ke atas suspek, termasuk van jenazah milik bapanya yang dipandu ke balai polis berkenaan.

"Hasil pemeriksaan rapi telah menjumpai empat paket plastik lutsinar yang dipercayai mengandungi dadah jenis heroin seberat 282 gram dan lima peket dadah jenis syabu seberat 27.4 gram.

"Kesemua dadah ini disembunyikan dalam papan pemuka kenderaan itu bertujuan untuk mengaburi pihak berkuasa," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas Perhimpunan Bulanan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang di Balai Polis Bukit Kepong dekat sini hari ini.

Beliau memberitahu, heroin bernilai RM11,500 dan syabu bernilai RM4,500 itu dipercayai boleh menampung bekalan kepada 550 orang penagih terutama di sekitar daerah ini.

Menurut beliau lagi, suspek sebenarnya mempunyai empat rekod lampau berkaitan kesalahan mencuri di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan pada 2000 dan Seksyen 379 A (2) Kanun Keseksaan pada 1991 dan 1992.

"Dia juga turut memiliki dua rekod kesalahan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 pada 2007 dan 2008.

"Suspek juga pernah dikenakan perintah sekatan di bawah Seksyen 6(1) Akta Dadah Berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas) 1985 pada 2008," katanya.

Harun juga menyatakan, suspektersebut juga didapati positif mengambil dadah jenis morfin dan polis tidak menolak kemungkinan lelaki terbabit merupakan penagih dadah tegar.

Beliau juga menyatakan, polis masih masih menjalankan siasatan lanjut untuk mengetahui sumber dadah itu diperoleh.

Dalam pada itu, pihaknya masih belum menemui kereta jenis Nissan Cefiro milik suspek yang dilaporkan hilang di rumahnya di Jalan Hashim, Muar dan usaha mengesan kenderaan itu masih diteruskan.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 06 MAC 2013

Tiada ulasan: