PENGUNJUNG SETIA

26 Mei 2010

274 PELATIH PLKN 6 KEM DIKUARANTIN

TANGKAK: Seramai 274 pelatih Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) di enam kem seluruh negara, dikuarantinkan di kem masing-masing selepas disahkan mengidap Penyakit serupa Influenza (ILI).

Semua pelatih membabitkan 87 dari Kem Sri Ledang, dekat sini; Kem Cancun, Pasir Mas (36); Kem Etnobotani, Gua Musang (30); Kem Jugra, Banting (99), Kem Bumimas, Sibu (12) dan Kem PTH, Kluang (10).

Enam lagi termasuk seorang yang disahkan positif Influeza A (H1N1) dikuarantinkan di Hospital Tangkak dan keadaan mereka dilaporkan tidak membimbangkan.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata ibu bapa dan penjaga pelatih tidak perlu bimbang kerana keadaan penularan H1N1 di semua kem PLKN seluruh negara terkawal.

Katanya, pihaknya juga mematuhi prosedur yang ditetapkan sebagai langkah keselamatan dan tempoh kuarantin itu dijalankan di semua kem yang dikenal pasti berlaku kes H1N1 dan ILI bagi mengelak penularan penyakit, berbanding sebelum ini biasanya kem itu akan ditutup serta pelatih dibenarkan pulang.

“Pada tahun lalu, 42 kem ditutup selepas penularan ILI tetapi mulai tahun ini, kita tidak menutup kem sebaliknya menggunakan prosedur ditetapkan Kementerian Kesihatan dengan menjalankan langkah kuarantin,” katanya selepas melawat pelatih Kem Sri Ledang yang menghidap H1N1 dan ILI di Hospital Tangkak, semalam.

SUMBER: BERITA HARIAN, 26 MEI 2010

Tiada ulasan: