PENGUNJUNG SETIA

21 Mei 2010

PASAR TERBIAR JEJAS PEMANDANGAN

SUNGAI MATI – Kewujudan bangunan lama yang terbiar di pekan Sungai Mati mengundang masalah kerana mengganggu keindahan pemandangan kawasan tersebut.

Bangunan lama itu dipercayai bekas pasar awam wujud sekitar 1920-an yang menjadi tumpuan penduduk sekitar pada waktu dahulu.

Pasar tersebut sudah tidak beroperasi dan terbiar sejak 1950 sehingga kini serta kelihatan menyeramkan.

Penduduk, Abd Latif Sulung 74, berkata, keadaan pasar terbiar itu kini dipenuhi semak samun dan menimbulkan kebimbangan kepada penduduk berhampiran.

Menurutnya, dia juga tidak tahu status tanah dan pemilik sebenar pasar ini.

“Sejak pasar ini tidak beroperasi, tidak pernah kelihatan pemilik pasar ini datang sama ada melawat ataupun membersihkan kawasan ini.

“Tetapi mengikut sumber rakan terdahulu, difahamkan pasar ini dimiliki lelaki ceti yang cukup terkenal di kawasan ini,” katanya yang juga peniaga berhampiran dengan pasar tersebut, di sini.

Azlia Abd Razak 22, berkata, keadaan pasar terbiar dipenuhi semak samun boleh mengundang bahaya kepada penduduk berhampiran dan juga kepada semua peniaga di kawasan itu.

Menurutnya, keadaan semak samun itu dikhuatiri menjadi tempat pembiakan haiwan berbisa seperti ular tedung selar dan kala jengking.
“Kadang-kadang kedai kami sering didatangi tikus dan dipercayai datang daripada semak berhampiran.

“Kami bimbang tikus ini akan merosakkan wayar mesin jahit dan secara tidak langsung akan menjejaskan kerja menjahit pakaian. Saya berharap pihak berkuasa mengambil berat permasalahan ini dan segera melakukan melakukan tindakan susulan,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN EDISI JOHOR, 21 MEI 2010

Tiada ulasan: