PENGUNJUNG SETIA

18 Mei 2010

MAEL XPDC DIDENDA RM500 KES PUKUL ANAK PEREMPUAN

MAEL  dibawa ke Mahkamah Majistret Tangkak atas pertuduhan  mencederakan anak perempuannya, semalam.
MAEL dibawa ke Mahkamah Majistret Tangkak atas pertuduhan mencederakan anak perempuannya, semalam.

TANGKAK: Vokalis kumpulan rock XPDC, Mael atau nama sebenarnya, Syed Ismail Syed Ibrahim, dihukum denda RM500 oleh Mahkamah Majistret, di sini semalam selepas mengaku bersalah terhadap tuduhan mencederakan anak perempuannya yang berusia 16 tahun, Ahad lalu.

Syed Ismail, 42, yang lebih dikenali sebagai Mael XPDC, mengaku salah selepas jurubahasa mahkamah membacakan tuduhan terhadapnya di depan Majistret Salina Omar.
Mengikut fakta kes yang dikemukakan kepada mahkamah, isteri tertuduh sendiri yang membuat laporan di Balai Polis Sungai Mati, Isnin lalu, dengan mendakwa Mael XPDC memukul anak perempuannya dengan menggunakan sebatang rotan serta tangan.

Susulan daripada laporan itu, pasukan polis menahan Mael di rumahnya di Jalan Kim Kee, Muar, kira-kira jam 2 pagi, Jumaat lalu.

Mael dituduh dengan sengaja mencederakan anak di sebuah rumah di Jalan Ahmad, Tanjung Agas, pada jam 7.30 malam, 9 Mei lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum setahun atau dengan denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Mael dalam rayuannya, memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang ringan dengan alasan dia perlu menanggung lima anak.

Di mahkamah sama, Mael turut mengaku bersalah terhadap tuduhan menggunakan ganja kepada diri sendiri ketika ditahan di Pejabat Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang, kira-kira jam 12 tengah hari, Jumaat lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 boleh dihukum denda maksimum RM 5,000 atau penjara maksimum dua tahun dan pengawasan mengikut Seksyen 38B dan dibaca bersama Seksyen 6 Akta Penagihan Dadah (Rawatan dan Pemulihan) sehingga tiga tahun.

Mahkamah kemudian menetapkan 21 Jun ini untuk sebutan semula kes itu berikutan belum menerima laporan ujian dadah dan dia dibebaskan dengan jaminan RM2,500.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Fadhil Mat Satris, manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

SUMBER: BERITA HARIAN, 18 MEI 2010

Tiada ulasan: