PENGUNJUNG SETIA

21 Mei 2011

PENUNGGANG PERLU BERHEMAH


LEDANG: Usaha untuk memupuk disiplin dan sikap berhemah di jalan raya di kalangan penunggang motosikal perlu dimulakan di peringkat sekolah bagi memberi kesedaran berterusan selain mengurangkan kadar kemalangan membabitkan golongan berkenaan.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata, berdasarkan statistik 60 peratus kemalangan maut di negara ini membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal.

Katanya, pemanduan berhemah di kalangan penunggang motosikal perlu terus diterap supaya mereka memahami peraturan serta mematuhinya ketika berada di jalan raya.

"Kemalangan jalan raya membabitkan penunggang motosikal terutama di kalangan golongan muda berlaku kerana mereka tidak tahu undang-undang jalan raya.

"Berikutan itu, JPJ mengambil pendekatan membawa perkhidmatan pelesenan ke luar bandar bagi memudahkan orang ramai terutama golongan muda mendapat lesen motosikal (B2) dan lesen memandu kereta untuk warga emas," katanya pada sidang media selepas Majlis Perasmian Penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ Johor bersama Jawatankuasa Penyelarasan Mukim-mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Serom, semalam.

Majlis itu disempurnakan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman di Kolej Kemahiran Tinggi Mara Ledang, Serom dekat sini.

Selain itu, Solah berkata, kesedaran tinggi penduduk luar bandar terutama warga emas berusia 45 tahun ke atas untuk mendapatkan lesen menunggang motosikal membantu program pemutihan golongan berkenaan.

SUMBER: HARIAN METRO, 21 MEI 2011

Tiada ulasan: