PENGUNJUNG SETIA

16 Mei 2011

PERANCANGAN BERSISTEMATIK

LEDANG – Prospek sektor pelancongan seni budaya di negara ini semakin bertambah dari masa ke semasa dengan adanya perancangan yang sistematik ke arah produktiviti yang menguntungkan kepada negara dan masyarakat setempat.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, Senator Datuk Maglin Dennis D’Cruz berkata, menerusi Festival Seni Gunung Ledang yang berlangsung pada 13 Mei hingga 15 Mei lalu dikenal pasti akan memeriahkan lagi destinasi pelancongan negara yang sedia ada.

Menurutnya, pelbagai aktiviti seni dan budaya telah dirancang dan bakal diadakan pada tarikh yang sama setiap tahun.

“Festival Seni Gunung Ledang merupakan program baru yang diperkenalkan sejajar dengan hasrat kerajaan untuk menarik lebih ramai pelancong dalam dan luar negara ke Gunung Ledang.

“Pelancong boleh menikmati keindahan flora dan fauna yang cukup terkenal di di sini,” katanya ketika berucap merasmikan Festival Seni Gunung Ledang 2011, kelmarin.

Hadir sama, Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Dr James Dawos Mamit; Ahli Parlimen Ledang, Hamim Samuri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tangkak, Goh Tee Tee.

Katanya, menerusi festival tersebut juga kementerian akan meletakkan Gunung Ledang sebagai salah satu tempat yang dimasukkan dalam keledar pelancongan negara.

“Secara tidak langsung akan mempopularkan Gunung Ledang sebagai salah satu tapak seni budaya yang bersejarah.

“Bukan ini sahaja, malahan dapat merapatkan hubungan mesra antara masyarakat setempat yang kaya seni budaya dengan pelancong yang hadir,” katanya.

Selain itu, dalam festival tersebut kami akan memperkenalkan pelbagai aktiviti seni budaya kepada para pelancong yang boleh turut serta dalam aktiviti seni budaya yang dipersembahkan seperti permainan tradisional, tarian dan lakonan.

“Para pelancong juga dapat mengenal peralatan seni budaya yang digunakan dan bermesra dengan penggiat seni dan budaya di negeri Johor.

:“Kerajaan akan sentiasa memberi pelbagai kemudahan kepada kita untuk mengembangkan, mempromosi dan mengeluarkan produk seni budaya,” katanya.

Katanya, dengan adanya festival tersebut juga dapat memberi peluang dan pulangan hasil kepada kumpulan-kumpulan kesenian seluruh Johor ataupun negeri lain di Malaysia untuk mengadakan persembahan.

“Saya berharap dengan festival ini dapat memastikan hasrat dan dasar kerajaan tercapai serta dapat dirasai oleh semua rakyat di negara ini.

“Ia bukan hanya untuk hiburan semata-mata, tetapi dapat menyediakan peluang perniagaan dan promosi kepada semua penggiat seni budaya untuk melibatkan diri dalam industri kreatif budaya,” katanya.

SUMBER: SINAR HARIAN JOHOR, 16 MEI 2011

Tiada ulasan: